Wat is conversationele marketing?
Met conversationele marketing richt je je op het voeren van gesprekken met jouw potentiële klant zónder ‘verkoperig’ of opdringerig over te komen.
Gesprekken voeren met je doelgroep wordt steeds belangrijker.
Mensen worden in het huidige tijdperk overladen met digitale advertenties en verkooppraatjes. Daardoor hebben ze hun kritische filter op volle toeren draaien.
Ga jezelf maar na.
Wat is je eerste instinct als er weer zo’n digitale pop-up verschijnt die jou iets wilt verkopen? Juist, wegklikken. Je hoeft er waarschijnlijk niet eens meer over na te denken. Je vingers vliegen in miliseconden over je mousepad of scherm richting het kruisje. Weg met die zooi.
En als iemand “in je dm slide” op Instagram met een sales pitch dat je NU hun product of dienst kunt afnemen? Irritatie alom. Jij bepaalt toch zeker zelf wel of je iets nodig hebt of niet?
Zo denkt jouw ideale klant er dus ook over.
Een directe sales pitch is anno 2024-2025 eeuw een no-go. Maar dat wil niet zeggen dat een persoonlijk gesprekje er niet in zit met jouw doelgroep. Want juíst die oprechte, menselijke verbinding is waar mensen naar verlangen tegenwoordig. Ze willen authenticiteit. The real you. En gesprekken waarin je ook oog voor (en oren naar) hén hebt.
Dus, wat is conversationele marketing?

Wat is conversationele marketing?
Conversationele marketing is een strategie die draait om het voeren van gesprekken met jouw potentiële klanten, via digitale kanalen zoals websites, sociale media, messaging-apps en chatbots.
Je legt dus met conversationele marketing de nadruk op het creëren van een menselijke en persoonlijke ervaring, waarbij je luistert en naar de behoeften vraagt van jouw ideale klant. Tijdens het gesprek biedt je relevante en nuttige informatie. Je geeft bijvoorbeeld tips & tricks die jouw gesprekspartner nieuwsgierig maken naar wat je nog meer in huis hebt.
Conversationele marketing vraagt om een andere manier van denken: “To serve” i.p.v. “To sell”
Op deze manier bouw je aan een verbinding en help je jouw potentiële klant zichzelf te overtuigen om jouw producten en/of diensten af te nemen.
Hoe werkt conversationele marketing?
Interactieve communicatie
In plaats van een eenzijdige boodschap te zenden, moedigt conversationele marketing tweerichtingscommunicatie aan. Dit kan via live chat op een website, sociale media-berichten, of via geautomatiseerde chatbots die direct reageren op vragen en opmerkingen van gebruikers.
Personalisatie
Door het gebruik van gegevens en analyses kun jij gepersonaliseerde gesprekken voeren die zijn afgestemd op de specifieke interesses en behoeften van jouw potentiële klanten. Zo kun je bijvoorbeeld met e-mailmarketing leads al segmenteren op het wel of niet verrichten van bepaalde handelen, vóórdat je het gesprek met ze aangaat. Door jouw gesprekken op je klant af te stemmen verhoog je de persoonlijke betrokkenheid en zorg je voor een meer relevante ervaring.
Continu leren
Conversationele marketing stelt jou, als ondernemer, in staat om te leren van de interacties die je hebt met jouw potentiële klanten. Door regelmatig te analyseren welke vragen veel voorkomen en welke antwoorden het meest effectief zijn, kun je jouw marketingstrategieën voortdurend verbeteren.
Omni-channel benadering
Conversationele marketing kan plaatsvinden via verschillende kanalen, waaronder websites, sociale media, e-mail, sms en messaging-apps. Maak het voor jouw potentiële klanten makkelijk om met jou in gesprek te komen.
Waar kun je conversationele marketing voor inzetten?
Leadgeneratie
Door gesprekken aan te gaan met potentiële klanten, kunnen jij waardevolle leads genereren en interesse wekken in jouw producten of diensten. Simpelweg door even met iemand te praten. Dat kan al heel makkelijk: via dm op Instagram, in de berichtenbox van LinkedIn of zelfs via Whatsapp.
Klantenservice
Conversationele marketing kan ook worden ingezet om de klantenservice te verbeteren. Bijvoorbeeld door directe ondersteuning op je website aan te bieden via live chat of chatbots. Dit stelt jou in staat om snel vragen te beantwoorden, problemen op te lossen en de klanttevredenheid te verhogen, zónder dat je daar altijd zelf elke vraag opnieuw voor moet beantwoorden.
Productaanbevelingen
Conversationele marketing kan worden gebruikt om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen op basis van de interesses en voorkeuren van de klant. Door middel van interactieve gesprekken kun je ontdekken wat de klant zoekt en diegene helpen bij het vinden van het juiste product of de juiste dienst.
Feedback verzamelen
Door gesprekken aan te gaan met klanten, kunnen bedrijven waardevolle feedback verzamelen over hun producten, diensten en algemene klantervaring. Dit stelt hen in staat om hun aanbod te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van hun doelgroep.
Verkoopondersteuning:
Conversationele marketing kan worden ingezet als ondersteuning bij het verkoopproces, door potentiële klanten te begeleiden en vragen te beantwoorden die hen kunnen helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
Conclusie
Conversationele marketing biedt ondernemers en marketeers de mogelijkheid om op een persoonlijke en interactieve manier in contact te komen met hun doelgroep, waarbij de focus ligt op het creëren van waardevolle gesprekken en het opbouwen van relaties.
Door gebruik te maken van verschillende digitale kanalen en het bieden van gepersonaliseerde ervaringen, kun jij klanten beter van dienst zijn en tegelijkertijd jouw algehele marketingstrategie versterken.