Open loop in copywriting. Wat houdt een open loop in copywriting in?
Mag ik je, als NLP copywriter, in dit artikel een suggestie doen? Gebruik open loops om jouw conversie te verhogen.
Een open loop, in het Nederlands letterlijk een ‘open lus’, is een schrijftechniek om een lezer voor langere tijd geïnteresseerd te houden en om een ‘jeukende’ nieuwsgierigheid bij jouw doelgroep op te wekken. Je kondigt aan het begin van een tekst bij de lezer aan dat je een belangrijke boodschap te delen hebt, oftewel een waardevol stuk informatie, zónder dat je die kernboodschap direct al weggeeft.
Ik vergelijk een loop, of een open loop, weleens met de winkelrouting van de Ikea. Zodra je bij Ikea binnenkomt wéét je – dankzij de plattegrond (of via data vanuit het magazijnbeheer) – waar je moet zijn, maar Ikea ‘loodst’ je eerst door hun hele winkel heen vóórdat je eindelijk bij jouw doelbestemming terecht komt. Ondertussen zie je allemaal andere leuke of interessante dingen waar je eigenlijk helemaal niet voor kwam. En die belanden (*oeps*) ‘zomaar’ in je winkelmandje.
Ikea houdt met hun winkelrouting bewust jouw aandacht langer vast om je meer van hun aanbod te tonen.
Zo zorgt Ikea er heel handig voor dat ze hun conversie verhogen.
Kun jij iets van leren.
Wat houdt een open loop in copywriting in?
Enfin, leuk voorbeeld. Maar jij bent de Ikea niet.
Hoogstwaarschijnlijk hoef je je ook niet bezig te houden met zoiets als winkelrouting.
Jij onderneemt online.
En online heb je te maken met hele andere uitdagingen.
Zoals het ‘vangen’ van de aandacht van jouw potentiële klanten. En het zo lang mogelijk vasthouden van die aandacht.
Want aandacht = het nieuwe goud.
Kom ik tóch weer terug bij die open loop…
Open loop, open lus
Een open loop, open lus in het Nederlands, werkt het best wanneer jouw lezer sterk geïntrigeerd raakt aan het begin van jouw copy. Bijvoorbeeld dankzij de headline. Of aan het begin van de body copy.
Één manier om een open lus te creëren, is door aan het begin van de kopie wat informatie te verstrekken, maar het antwoord weg te laten. Je bent bewust terughoudend.
Met andere woorden: je opent een verhaal zonder een bevredigend einde te geven.
Daarmee houd je de aandacht zo lang mogelijk vast. Vervolgens verstop je ‘het einde’ achter een CTA: Call-To-Action.
Dat werkt als een tierelier, omdat onze hersenen geprogrammeerd zijn om de informatie op te zoeken die we (denken) nodig (te) hebben.
Begin jaren ‘90 ontwikkelden George Loewenstein en Carnegie Mellon “de informatieklooftheorie van nieuwsgierigheid”. Volgens Loewenstein is nieuwsgierigheid vrij eenvoudig: het ontstaat wanneer we een kloof voelen “tussen wat we weten en wat we willen weten”. Deze kloof heeft emotionele gevolgen: het voelt als mentale jeuk, als een muggenbeet in de hersenen. We gaan bijna-geobsedeerd op zoek naar de ontbrekende kennis, omdat we op die manier ‘aan de jeuk krabben’.
Als we sterk geïntrigeerd zijn, maar nog niet over de nieuwe kennis beschikken kunnen we daar zelfs angst- en paniekgevoelens door ervaren. De vraag naar het antwoord blijft zich alsmaar in ons hoofd afspelen. Tótdat we die nieuwe informatie tot ons genomen hebben. Dan pas komen we tot rust.
Voorbeelden
Cliffhangers in soap- en serie land
Keek je vroeger Goede Tijden, Slechte Tijden? Dan ben je vast wel bekend met het begrip ‘cliffhanger‘. Ik had zelf nogal een aversie tegen de soap, maar via RTL nieuws kreeg je tóch altijd iets mee van “Dé cliffhanger voor de zomervakantie”.
Een slimme techniek om kijkers na de zomervakantie weer terug voor de buis te krijgen.
Om diezelfde reden eindigt een laatste aflevering van een serie op Netflix ook altijd met een ‘open einde’. Je vraagt je regelmatig af: “Is het personage dood of niet?” Of: “Wie heeft het gedaan?”.
De ;mentale jeuk’ die je op dat moment voelt is dus hetgeen waar George Loewenstein het over heeft.
Lugubere, dramatische open loops in privésferen
Open loops in onze privélevens komen – helaas – soms ook op dramatische wijze voor.
Dierbaren die vermoord zijn, maar waar het lichaam nooit van is gevonden.
Slachtoffers van mentaal of fysiek misbruik in relaties, die achterblijven met de vraag: “Waarom?”
Zulke onbeantwoorde vragen hebben de potentie om ons gek te maken.
Het zijn – wederom helaas – de minder mooie kanten van open loops, maar die wél het sterke effect ervan op onze psyche aantonen.
Een open loop in copywriting
Een open loop in copywriting is dus een enorme krachtige schrijftechniek. Het heeft bijna een hypnotiserende werking, omdat het je in een complete trance laat raken.
Wat er gebeurt wanneer je bewust deze schrijftechniek inzet
Een open loop is een next-level copywriting schrijftechniek.
Wanneer je deze schrijftechniek inzet verdubbel je met gemak jouw winst van vrijwel elk product en vrijwel elke dienst.
Dus, waar wacht je nog op?
Of laat mij het vóór jou doen…