E-mails laten schrijven
The gold is in the list, zeggen ze weleens. De e-maillijst – om precies te zijn. Dus als je nog géén e-maillijst hebt wordt het de hoogste tijd om er één op te bouwen.
Per euro die je in e-mailmarketing investeert levert dit gemiddeld € 36,- tot € 42,- op. Woah! Als je dan toch op zoek bent naar de heilige graal in marketing met een megasterke Return On Investment (ROI)… dan is e-mailmarketing een kans die je niet mag laten liggen.
Sterker nog: doe je er niks mee dan verlies je zelfs dagelijks klanten – en geld.
Maar wie ben ik, behalve ook ‘maar’ de zoveelste ondernemer die kan beamen dat het werkt. Luister vooral niet. En blijf aanmodderen.
Of: doe het gelijk goed.
Ps. Wist je dit? 88% van de Nederlanders is ingeschreven op een nieuwsbrief en 73% daarvan heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een e-mail.
E-mails laten schrijven
E-mail marketing zou jouw hoofdfocus moet zijn voor meer conversie. Niet social media. Niet flyers of posters. Maar: e-mail marketing. Het is een vorm van direct marketing waarbij je leads aanspreekt die al eerder een opt-in hebben gegeven (interesse hebben getoond in jouw aanbod). Waar je vervolgens een diepere relatie mee kunt opbouwen en ze tot actie aan kunt zetten.
E-mail marketing werkt meestal zo:
Weggever op je website → opt-in → e-mail automatiseringsreeks
Daarvoor kun je met e-mail automation software werken, zoals DirectCampaign (NL: MailBlue) of Klaviyo. Voor deze SaaS (Software as a Service) oplossingen betaal je een klein bedrag per maand. En je hebt er altijd toegang toe – via je browser.
Waarom ChatGPT of AI tekort schieten in e-mail marketing
Uiteindelijk is de conclusie dat ChatGPT of AI niet ideaal zijn voor e-mail marketing, maar lees eerst dit even…
Een e-mail is elektronische post die je naar iemand zijn mailbox, oftewel postbus, stuurt.
Waar lezen we onze elektronische post tegenwoordig? Ga jezelf maar na: meestal in de trein, of als passagier in de auto. Of op een zondagochtend, als we net even wat langer in bed blijven liggen. E-mails die teveel op marketing of verkooppraatjes lijken gaan direct richting de prullenbak.
De definitie die Wikipedia aan e-mail marketing geeft? “E-mail marketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.” Streep die maar door.
“The best marketing doesn’t feel like marketing.”
Tom Fishburne.
Elke dag krijg je duizenden marketingboodschappen te verwerken. Hierdoor filter je die boodschappen automatisch uit. Marketing die niet op marketing lijkt, heeft een groot voordeel: je negeert het minder snel. Hoe minder een boodschap op marketing lijkt, hoe minder bedreigend het voelt en hoe meer mensen bereid zijn de boodschap te horen.
Post ontvangen is het leukst wanneer die post persoonlijk is, toch?
Wat AI niet kan, maar een copywriter wél
Ik kan je natuurlijk proberen te overtuigen vanuit mijn perspectief – als copywriter, maar ik heb dit stuk laten schrijven door ChatGPT zélf (dan hoor je ’t ook eens van een ander):
“ChatGPT en andere AI-tools kunnen veel dingen goed, maar ze kunnen persoonlijke boodschappen niet volledig vervangen om een paar belangrijke redenen:
- Emotionele connectie: Persoonlijke boodschappen bevatten vaak emoties, nuances en diepgang die moeilijk door AI te repliceren zijn. Mensen kunnen bijvoorbeeld hun gevoelens, persoonlijke ervaringen en empathie overbrengen op een manier die voor een machine moeilijk te begrijpen of na te bootsen is.
- Authenticiteit: Een persoonlijke boodschap komt vaak uit het hart van een individu, waardoor het oprecht en authentiek aanvoelt. AI mist die persoonlijke ervaring en de unieke stem van de afzender.
- Context en nuance: AI-tools kunnen bepaalde contexten en subtiele nuances missen die belangrijk zijn in een persoonlijke boodschap. Dit kan leiden tot misverstanden of berichten die minder goed aansluiten bij de ontvanger.
- Creativiteit en onverwachte wendingen: Hoewel AI kan helpen bij het genereren van ideeën, kan het niet dezelfde mate van onverwachte creativiteit of persoonlijke flair bieden die mensen vaak in hun communicatie stoppen. Persoonlijke boodschappen kunnen vaak verrassend, uniek of op een andere manier bijzonder zijn.
- Relatiegebondenheid: Persoonlijke interacties bouwen relaties op die gebaseerd zijn op vertrouwen, wederzijds begrip en gedeelde ervaringen. AI kan informatie en boodschappen delen, maar het mist de mogelijkheid om diepgaande, langdurige relaties op te bouwen die vaak ontstaan uit persoonlijke communicatie.
Hoewel AI waardevol kan zijn in het ondersteunen van communicatie, is het menselijke aspect van een persoonlijke boodschap iets wat moeilijk te vervangen is door machines.”
Jouw e-mails laten schrijven door een copywriter
Het is verleidelijk om bij e-mail marketing naar het aantal inschrijvingen of aanmeldingen voor jouw e-mails te kijken, waardoor je bijna zou vergeten dat achter elke nieuwe inschrijving een daadwerkelijk persoon zit. Maar het gaat er niet zozeer om dat je inboxen bereikt, alhoewel dit wel een belangrijke randvoorwaarde is, maar dat je – uiteindelijk – mensen bereikt.
Je schrijft om te raken, te overtuigen en tot actie aan te zetten.
Hoe je dat precies doet weet een copywriter – zoals ik. Óf je kunt zelf de tijd en de financiële middelen investeren om dit te leren (het is ‘t 100% waard, maar het kost tijd).
“The bottom line is: the goal of advertising is to get people to act.”
Drew Eric Whitman.
E-mail marketing is een vorm van adverteren. Een hele persoonlijke vorm van adverteren. Mits je mail staat met goed geschreven copy krijg je een exclusief 1-op-1 momentje met jouw potentiële klant. En je wilt dat diegene méér doet dan alleen lezen: je wilt dat diegene ergens naar handelt.
Een copywriter helpt je om jouw doelen voor e-mail marketing te bepalen: Een copywriter vertegenwoordigt jouw tone-of-voice. Een copywriter zorgt voor conversie op je e-mails. Allemaal elementen die om kennis en ervaring vragen.
Daarom is jouw e-mails laten schrijven door een copywriter een investering die zichzelf dubbel en dwars terugbetaalt.
De voordelen van e-mail marketing
Het allergrootste voordeel van e-mail marketing is dat vrijwel elke persoon op aarde, met toegang tot het internet, tegenwoordig een e-mailadres heeft. Er zijn wereldwijd – naar schatting – meer dan 4.1 miljard e-mailgebruikers.
En, in tegenstelling tot moeilijke algoritmes op social media platformen – die jouw zichtbaarheid alsmaar verder verkleinen, bereikt een e-mail altijd zijn ontvanger (met een aantal simpele geoptimaliseerde instellingen, zodat je mails niet in de spamfolder belanden).
De meeste mails worden geopend in Gmail. Met daarna Microsoft Outlook, iCloud Mail en Yahoo Mail als grootste webmaildiensten.
Kleine waarschuwing: koop NOOIT een e-maillijst. In dit geval is haast en spoed zelden goed. Dit leidt tot lage opening rates en zelfs tot boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens. In andere woorden: het leidt tot imagoschade, lage conversies en onnodige financiële klappen. Terwijl je dit makkelijk kunt voorkomen.
Onthoud: je kunt geen oprechte relaties kopen, dus koop ook nooit e-maillijsten.
Een e-maillijst is het meest waardevol wanneer je deze gericht opbouwt. Met een doordachte e-mail marketing strategie.
Je bent onafhankelijk van externe (social media) platformen
Wist je dat het conversiepercentage op social media platformen gemiddeld 3% is en dat e-mail marketing gemiddeld 8% conversie haalt? Dat is meer dan het dubbele! Dus, stel dat je via social media € 5.000,- omzet zou draaien, zou dit met e-mail marketing meer dan € 10.000,- zijn!
Bovendien ben je met e-mailmarketing onafhankelijk van altijd veranderende algoritmes en advertentiekosten. Dus je bespaart ook nog eens tijd… én geld.
E-mail marketing vormt een belangrijk onderdeel van je klantreis
E-mail marketing vormt een belangrijk onderdeel van elke klantreis.
Elke ondernemer die zichzelf en zijn dromen en doelen ook maar een beetje serieus neemt zorgt ervoor dat hij zijn klantreis per dienst of per product heeft uitgedacht.
Als je géén klantreis hebt uitgedacht, is je marketing waarschijnlijk versnipperd. En dan loop je een hoop kansen mis.
Met een klantreis wordt jouw marketing effectiever en minder duur.
Een uitgedachte klantreis betekent dat je niet steeds nieuwe leads hoeft te zoeken, maar slimmer omgaat met de leads die je al hebt. Met e-mailfunnels, remarketing en slimme content bouw je een relatie op, zodat klanten vanzelf warm lopen voor je aanbod. Dit bespaart advertentiekosten en verhoogt je conversies.
Een klantreis helpt je om strategisch na te denken over elke stap:
- Hoe ontdekken klanten je?
- Hoe wek je vertrouwen en overtuig je hen?
- Hoe maak je het aankoopproces zo eenvoudig mogelijk?
- Hoe zorg je ervoor dat ze terugkomen of je aanbevelen?
E-mail marketing is de ruggengraat van een goed uitgedachte klantreis.
Het zorgt ervoor dat leads niet verloren gaan, dat je op het juiste moment de juiste boodschap stuurt en dat klanten langer betrokken blijven bij je bedrijf.
Je kunt e-mails automatiseren
Je schrijft ze één keer – of beter nog: je laat ze één keer door een professionele copywriter schrijven, en daarna houd je ze voor langere tijd aan (als e-mailreeks).
Je verstuurt ze automatisch, dankzij e-mail automation software. Zo hoef je er niet dagelijks naar om te kijken, maar hebben jouw leads wél dagelijks een contactmomentje met jou – en zo werk je op een verdiepende manier aan jouw klantrelatie… terwijl jij gewoon bij het strand aan een cocktail zit te nippen, of lekker in het bos wandelt.
Ideaal. En dat geeft jou vrijheid.
Je kunt engagement actief monitoren (en bijsturen)
Aandacht is het nieuwe goud. En interacties vormen de diamanten onder jouw leads. Je wilt gerichte engagement. Het fijne van e-mail marketing is dat je daar actief op kunt sturen.
Heeft iemand in jouw e-maillijst al een tijdje geen mails geopend? Dan kun je diegene automatisch uit laten schrijven van de lijst. Of je kunt er zelfs voor kiezen om nog een laatste mail te sturen, met de vraag of jouw lead écht uitgeschreven wilt worden van alle mail.
Zo houd je je leadlijst zo schoon mogelijk.
Je kunt e-mails personaliseren en segmenteren
Personalisatie en segmentatie in e-mailmarketing zijn belangrijk voor meer conversies.
Door je e-mails aan te passen aan de wensen van je klanten, maak je ze relevanter en vergroot je de kans dat mensen erop reageren.
Segmentatie helpt je om gerichte e-mails naar de juiste groepen te sturen, terwijl personalisatie zorgt voor een meer persoonlijke ervaring voor de klant.
Dit leidt tot een hogere opening rate van jouw mails en meer klikken (een hogere Click Through Rate, ook wel CTR genoemd), een grotere klantloyaliteit en uiteindelijk meer verkopen voor jouw bedrijf.
E-mailmarketing helpt bij het opbouwen van een goede relatie met je (potentiële) klanten.
Je kunt e-mails splittesten
Last but not least: je kunt e-mails splittesten. Ook wel A/B testen genoemd.