Creatieve tekstschrijver met storytelling achtergrond
Gevonden! Een creatieve tekstschrijver met storytelling achtergrond.
Als creatieve tekstschrijver met storytelling achtergrond zorgt NLP Copywriter voor het behalen van joúw marketing- en verkoopdoelstellingen.
Stel je voor: verhalen die zó diep raken in de harten van jouw prospects dat jouw droomklanten zich onmiddellijk met jou – of jouw merk – verbonden voelen. In een landschap waarin jij deze prospects als ‘Wijze’ wilt begeleiden naar de oplossing voor een mooier, beter en/of gelukkiger leven is zo’n vorm van communicatie goud waard. Voor hen – én: voor jou.
Er was eens… een contactformulier. Hét portaal voor magische transformaties…
NLP Copywriter voor converterende verhalen
Storytelling is een enorme hype geworden in marketingland, waardoor veel tekstschrijvers en marketeers erover zijn gaan schrijven. Maar vrijwel niemand legt uit hoe een écht goed converterend verhaal geschetst wordt, simpelweg omdat de meeste marketeers die kennis (nog) niet bezitten.
NLP Copywriter is getraind in de praktische toepassing van storytelling.
Een goed verhaal volgt een gouden formule.
Converterende verhalen bevatten áltijd:
- Een protagonist (hoofdrolspeler);
- Een huidige situatie die ontwricht wordt;
- Een uitdagende reis vol hindernissen en obstakels;
- Een gewenste situatie die – uiteindelijk – bereikt wordt;
- Een korte reflectie.
1 t/m 4 zijn vaste elementen van een verhaal. 5 wordt soms niet, soms wél aan een verhaal toegevoegd.
Deze vijf stappen worden doorgaans in drie aktes ingedeeld: “The Three Act Structure”. Zo zijn de meest succesvolle bioscoopfilms ook voorzien van deze drie-aktestructuur: akte 1 voor de setup, akte 2 voor de ‘confrontatie’ of de ‘ontwikkeling’ – welke volledig om een conflict draait, en akte 3 waarin de ‘ontknoping’ plaatsvindt: de oplossing van het conflict.
Deze bewezen succesformule wordt door NLP Copywriter toegepast in alle storytelling copy. Denk aan geschreven verhalen; video sales letters (VSL’s); e-mail marketing, et cetera.
Het werkt.
Herken je de drie-aktestructuur in deze reclame? De huidige situatie, het (innerlijk) conflict en de nieuwe situatie.
Storytelling & NLP
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) = het veranderen van het brein door middel van communicatie. Waarin ‘communicatie’ een breed begrip is. Communicatie binnen de NLP gaat om zoveel meer dan woorden; het gaat óók om beelden, non-verbale communicatie, energie (“rapport maken”) en soms zelf alleen maar om klanken.
In storytelling worden al deze vormen van communicatie samen gecombineerd tot een verhaal dat de harten raakt van jouw droomklant – en waarmee je een blijvende indruk achterlaat (+ met een beetje precisie ook een verandering in het gedrag van jouw potentiële klant teweeg brengt).
Take action now!
When the idea is hot and the emotion strong.Jim Rohn
De klant centraal stellen met verhalen = meer verkopen
Heb je ooit gehoord van The Hero’s Journey?
De fout die veel ondernemers – en soms zelfs marketeers nog wel eens – maken, is dat zij hun eigen persoon of merk, bewust of onbewust, als “The Hero” neerzetten. Dat wil je absoluut voorkomen.
Wil je meer verkopen? Dan is het zaak om joúw klant de rol van “The Hero” toe te schrijven. Joúw potentiële klant staat immers aan de vooravond van zijn of haar eigen transformatie – waar jij ze als ‘Wijze’ bij gaat helpen, natuurlijk.
Storytelling in combinatie met NLP gaat over de kracht van verbeelding
De claim “Creatieve tekstschrijver met storytelling achtergrond” ligt hier – bij NLP Copywriter – natuurlijk niet voor niets.
Storytelling en NLP zijn krachtige bondgenoten. De één kan niet zonder de ander. Beiden spreken ze namelijk direct tot het onbewuste. En ik zal je vertellen waarom dat belangrijk is…
Wat je moet weten, is dat onze psyche uit een bewuste (“bewustzijn”) en een onbewuste (“onderbewustzijn”) bestaat. En de machtsverdeling hiertussen is zo scheef als ‘ie kan zijn.
Bovendien spreken beide onderdelen van onze, menselijke, psyche een andere ‘taal’.
Geschat wordt dat slechts 5% – waarschijnlijk zelfs nog minder – van alles wat we doen door ons bewuste aangestuurd wordt, terwijl 95% – waarschijnlijk zelfs nog véél meer – van alles wat we doen door ons onbewuste aangestuurd wordt. De Amerikaanse sociaal-psycholoog Jonathan Haidt maakte ooit de analogie van “De olifant en de ruiter”, waarin de olifant (het onbewuste) met zijn 6 ton aan gewicht het overduidelijk wint wanneer het bewuste en het onbewuste in conflict raken over het nemen van een beslissing.
Dit wetende, waarom zou je dan nog met jouw marketing- en communicatieaanpak in blijven zetten op de ruiter? De olifant is het gedeelte in de psyche van joúw ideale klant die je aan moet spreken om hem of haar in beweging te krijgen…
Dus, in plaats dat je jouw héle marketingbudget er doorheen brandt om “de ruiter” op basis van overtuigingskracht (doelgericht, logisch en rationeel) aan te spreken; wil ik je de suggestie geven om als slimme ondernemer/marketeer liever de taal van “de olifant” te spreken. De taal van het gevoel: intuïtief en emotioneel.
Gebruik de kracht van storytelling en verbeelding.
Dat kan zelfs al met een minimale investering.
Neem – vrijblijvend – contact op voor meer informatie.