Van organische marketing wordt vaak gezegd dat het gratis is. En hoewel dat misschien financieel waar is (in valuta), geldt diezelfde waarheid NIET in tijd: je betaalt de output van organische marketing namelijk met minuten.
De simpele filosofie daarachter?
“Wie geen geld heeft moet tijd maken”.
Veel startende ondernemers doen bij – gebrek aan geld – dus veel zelf. En dan kun je het maar beter zo efficiënt en effectief mogelijk doen. Organische marketing op z’n best dus. Maar hoe?
Het antwoord: met TAYA.
Organische marketing & TAYA
Wat is organische marketing? Organische marketing is het bereiken van jouw ideale klant met ‘gratis’ content, zoals met blogs; een F.A.Q. op je website, een kennisbank (“content kanon” – een term die ooit door IMU is geïntroduceerd), et cetera.
TAYA is een methode van Marcus Sheridan.
Danielle Navas – Brandt heeft de methodiek, samen met Marcus, naar een Nederlands boek vertaald en deze ook vanuit haar eigen kennis aangevuld.
TAYA staat voor: They Ask, You Answer (Zij Vragen, Jij Beantwoordt). De hele methodiek is een soort basisfilosofie van waaruit je allerlei soorten content maakt waarmee je vragen van jouw klanten beantwoordt.
TAYA-content maak je meestal éérst voor jouw eigen website.
Als je de vragen van jouw klanten eenmaal hebt beantwoord met content op jouw eigen website kun je er daarna óók – relatief makkelijk – LinkedIn posts van maken, podcast afleveringen, etc. Je haalt bijvoorbeeld dan “snippets” (korte stukjes tekst) uit je blog om ze als social media post te delen. Waarmee je weer terugverwijst naar de desbetreffende blog.
Met een moeilijk woord wordt die contentdistributie over verschillende kanalen ‘een transmedia aanpak’ genoemd. Eelco de Boer noemde datzelfde principe een domino-effect: je maakt één stuk long form content van minimaal 1.000 woorden, waar je – nogmaals – verschillende “snippets” uithaalt om over andere kanalen uit te zetten.
TAYA en de “Big Five”
Even praktisch: hoe doe je dat dan, organische marketing met TAYA?
Nou, je begint óf met geschreven content óf met video content en je werkt vervolgens terug naar de ander. Dus van geschreven content maak je óók videocontent. En van videocontent maak je óók geschreven content.
Ben je nou niet zo’n fan van het produceren van één van deze twee vormen van content? Dan kun je er ook nog voor kiezen om (voorlopig) vooral op één van de twee te focussen.
Maar, voor welke vorm van content je ook kiest: een goede start met TAYA is het beantwoorden van de “Big Five” – in welke branche dan ook.
De “Big Five” zijn vijf vragen die jouw potentiële klanten hebben over het onderwerp van jouw product of dienst.
Een voorbeeld in de recruitment branche:
- Salaris (wat ga je verdienen)?
- Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
- Hoe zit het met thuiswerken, locatieonafhankelijk werken?
- Wat is wél leuk aan hier werken?
- Wat is niét leuk aan hier werken?
Een voorbeeld voor een tandpasta product:
- Zit er fluoride in?
- Is deze tandpasta geschikt voor kinderen?
- Hoeveel microgranulaat/schuurmiddel zit er in deze tandpasta?
- Is deze tandpasta geschikt voor gevoelige tanden?
- Wordt deze tandpasta aanbevolen door tandartsen?
Hoe weet je welke vragen jouw potentiële klant heeft?
Dus, hoe weet je nu welke vragen jouw potentiële klant heeft?
Simpel. Door met jouw potentiële klanten in gesprek te gaan.
Het is mijn persoonlijke filosofie dat marketing en sales in de (nabije) toekomst steeds meer verenigd raken. Zéker voor zelfstandig ondernemers.
Marketing en sales lijken misschien onverenigbaar, maar dat is een illusie.
De twee groeien al jaren steeds dichter naar elkaar toe. Ze hebben elkaar nodig. Ze versterken elkaar.
Is TAYA nieuw?
De term zelf mag dan vrij nieuw zijn, de methodiek áchter TAYA bestaat al veel langer. Maar dat veel ondernemers en organisaties hier nog altijd kansen laten liggen is een feit. Daarom is het goed dat Danielle Navas – Brandt hier samen met Marcus Sheridan óók in Nederland aandacht voor vraagt.
Nee dus. TAYA is niet nieuw.
Maar het zorgt hopelijk wél voor een hernieuwd inzicht. Bij jou. Om er vandáág nog mee aan de slag te gaan.
Wat levert TAYA op?
TAYA is de nieuwe vorm van zoekmachineoptimalisatie.
En daarvoor moet je dus flink aan de bak. Met je tijd.
Of, als je geld hébt… huur je ‘gewoon’ een TAYA copywriter in. Hi, it’s me!
Ben jij al aan de slag gegaan met TAYA copywriting?