Waarom Slimme Copywriters Hoofdletters Gebruiken in Hun Headlines

maart 14, 2024
1 min read

Heb je, je ooit afgevraagd waarom ál die internationale, Engels-schrijvende copywriters hoofdletters gebruiken in hun headlines?

Het is zo veelvoorkomend dat het wel een reden moet hebben, toch?

Maar, is het een reden die sterk genoeg is om jou dit hoofdlettergebruik te doen overnemen?

Ik denk van wel.

Hoofdletters Gebruiken in Headlines

Achter dit hoofdlettergebruik zit een psychologische reden.

Hoofdletters in een headline wekken de aandacht van de lezer.

Het voordeel hiervan is dat de lezer, jouw potentiële klant, bij elk nieuw woord mét hoofdletter steeds weer opnieuw getriggerd wordt. Hierdoor blijf je de volledige zin de aandacht van de lezer vasthouden.

Gebruik in je headline dus áltijd meerdere hoofdletters.

Dit is misschien niét zoals je het tekstschrijven geleerd hebt op school, maar het zorgt wél voor een hoger doorklikpercentage.

De Nederlandse Regels voor het Gebruik van Meerdere Hoofdletters in je Headline

Gek genoeg zie je in Nederland bijna geen enkel platform en geen enkele auteur gebruik maken van meerdere hoofdletters in een headline.

Neem bijvoorbeeld platformen zoals Frankwatching, Adformatie, De Speld, en zelfs de Cosmopolitan, Flair en… de Story! Geen van allen gebruiken ze opzettelijk meerdere hoofdletters in hun headlines.

Och, wat zijn we met zijn allen in Nederland toch heerlijk ‘correct’ in onze schrijfstijl.

Maar waarom laten we deze copywriting-kansen liggen als de Amerikanen en de rest van de wereld er duidelijk voordelen in zien?!

Ik kan er geen goede reden voor bedenken.

Misschien, omdat “het gewoon niet hoort bij hoe wij de dingen doen hier”.

Maar kak! Ik heb daar lak aan.

Lekker tegen de stroom in gaan is soms het beste wat je kunt doen. Goede copywriters leren namelijk eerst de regels en breken daarna die regels waar dat nodig is.

Er is nog nooit iemand naar de top ‘afgedreven’ door alsmaar met de stroom mee te blijven gaan.

Meerdere hoofdletters gebruiken in je headline levert een duidelijke psychologische winst op: meer aandacht.

En aandacht is in dit informatietijdperk het nieuwe goud.

Merin (Hoofdredactie)

Hi, it's me! Oftewel: de hoofdredact-ie! Aangenaam, wanneer je hier - niet zo heel toevallig 😉 - terecht bent gekomen. Ik ben natuurlijk niet voor niks een (SEO) copywriter. Ik heb je effectief 'naar binnen' gelokt *schuldig tot het tegendeel is bewezen*. Kan ik trouwens ook voor joúw bedrijf doen - met joúw ideale klant(en). Stuur me een berichtje zodra je er klaar voor bent om meer klanten te ontvangen. En wie weet... Tot snel?! :)

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Freelance copywriter voor organisaties en ondernemers

Over

Hi, ik ben een in taalpsychologie-gespecialiseerde conversie copywriter.
Met die passie help ik andere ondernemers en non-profits om hun lezers te raken, te overtuigen en te activeren.
NLP copywriter logo small

Latest from Blog

Onboarding proces als copywriter

Mijn onboarding proces als copywriter

Mijn onboarding proces als copywriter Wanneer je als klant een copywriter inschakelt, wil je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Hoe verloopt zo’n samenwerking? Welke stappen doorloop je, en…

Automatisch Jouw Diensten Online Verkopen

Wil jij automatisch jouw diensten online verkopen? Dat wil zeggen: inzetten op een semi-passief inkomen, zónder continu jouw tijd voor elke afzonderlijke verkoop in te moeten zetten? Kan! In dit…
Go toTop