Ben je benieuwd naar de tools die ik gebruik om mijn online onderneming te automatiseren? Fun fact: het hele internet staat vol met lijstjes (ik kan het weten), maar er is niet één lijst die een compleet en praktisch overzicht geeft. *Snik*
Dus ik besloot zélf maar zo’n lijstje te maken. Ik ben immers een online ondernemer die alles zélf heeft uitgevogeld. En ik had graag gewild dat er aan het begin van mijn reis zo’n lijst beschikbaar was.
.. Ben jij nu óók een (beginnende) online ondernemer? En ben je – net als ik onlangs nog was – op zoek naar praktische kennis over hoe je met praktische tips een semi-passief inkomen opbouwt? Dan zit je met dit artikel helemaal goed.
In dit artikel vertel ik je éxact welke tools ik gebruik om mijn online onderneming te automatiseren.
Ik leg het je stap-voor-stap uit.
Ps. Dit hele artikel is vrij van affiliate linkjes. Ik verdien niks aan een doorverwijzing, anders dan dat ik jou ermee help – hopelijk.
Tools Die Ik Gebruik Om Mijn Online Onderneming Te Automatiseren
Stel even… dat je helemaal vanaf nul begint.
Je hebt een vakinhoudelijke expertise. Je bent érgens goed in – of je bent in ieder geval van plan om ergens goed in te worden de komende maanden. Dat vormt de basis voor jouw (online) bedrijf.
Oké, en nu?
Geen zorgen. I got you.
(Geloof me: dit artikel gaat je een heleboel tijdswinst opleveren)
De basis: een website of E-commerce store
Je gaat ‘iets’ verkopen. Dat kunnen producten of diensten zijn. Of een combinatie van beide. Social media is helaas niét de plek om die producten of diensten op te slaan. Dat gaat ook helemaal niet, want daar bieden deze platformen geen ondersteuning voor.
Dus heb je een website of een e-commerce store nodig.
Afhankelijk van wat precies jouw doelen zijn en wat je gaat verkopen, zijn er een aantal mogelijkheden:
WordPress (als je ook aan SEO / bloggen gaat doen)
WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Het is open source software (voor iedereen toegankelijk) waar je websites mee bouwt. WordPress zelf is gratis, maar om WordPress te installeren heb je éérst een domeinnaam en een hostingpakket nodig.
Een domeinnaam geeft je jouw unieke url: de locatieaanwijzer voor joúw content op het world wide web. Bijvoorbeeld: nlpcopywriter.nl. Dit is een domeinnaam. Deze heb ik ‘gekocht’. Samen met een hostingpakket, ook wel webhosting genoemd. Volgens Wikipedia is webhosting een dienst die particulieren of bedrijven ruimte aanbiedt voor het opslaan van informatie, afbeeldingen, of andere inhoud die toegankelijk is via een website. Dus dat geloven we dan maar.
Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je webhosting aanschaft:
- Biedt de hostingprovider jou een SSL certificaat?
- Is de hostingpartij veilig en betrouwbaar?
- Is de webhosting die je aanschaft snel?
- Krijg je een zakelijk e-mailadres bij je domein?
Deze website bijvoorbeeld, draait op de meest betrouwbare, veilige en snelle webhosting van Nederland: Antagonist. Dat kost me € 134,16 excl. btw (€ 162,33 incl. btw) per jaar met een Plus hostingpakket, maar dat heb ik er graag voor over. Het geeft me rust in mijn hoofd om te weten dat de basis goed geregeld is.
Je wilt niet weten hoe vaak je verhalen hoort over “hostingpartijen die eruit liggen / gehackt zijn” en “problemen met de snelheid van de servers” (wat jouw website’s SEO positie ook enorm verslechterd).
Liever gelijk goed regelen dus met een Plus hostingpakket van Antagonist.

Voordelen van een (WordPress) website
De voordelen van het hebben van een eigen website zijn eindeloos:
- Je eigen op-maat-gemaakte plek
- Alles is aanpasbaar naar jouw eigen branding
- Je verschijnt met je blogs en webpagina’s in de zoekresultaten van Google
- Je betaalt géén commissies aan derden over verkopen die je doet
- Je kunt salespagina’s maken op je eigen platform
- Je kunt een interne linkbuilding structuur voor meer SEO autoriteit opbouwen
- Je kunt een externe linkbuilding structuur voor meer SEO én markt autoriteit opbouwen
Nadelen van een (WordPress) website
- Je hebt redelijk gevorderde webbuilding-kennis nodig
- Je hebt een externe betaalprovider zoals Mollie of Stripe nodig
- Soms heb je óók nog externe betaalsoftware nodig, zoals Plug & Pay
Stan Store (als je alleen digitale producten en coachingsessies verkoopt)
Veel internationale digitale makers op Instagram en TikTok gebruiken een Stan Store. Voornamelijk beginners in digitale marketing. Of digitale makers in niches waar de business bijna alleen maar om direct sales draait, zonder al te veel verdere toelichting.
Maar, wat is een Stan Store? Het is een soort van “link in bio”-achtig iets met een verkoopelement.

Voordelen van een Stan Store
- Super geschikt voor beginners
- Het is makkelijk op te zetten met een super snelle set-up
- Het is een verkoopplatform & betaalsoftware in één (met Stripe)
- Je kunt – tot op zekere hoogte – jouw eigen branding eraan toevoegen
- Via Zapier kun je e-mailautomatiseringssoftware met je Stan Store verbinden
Nadelen van een Stan Store
- Onveranderbaar framework (irritant voor webbouwers)
- Geen landingspagina’s mogelijk – dus wél geschikt voor goedkopere producten en diensten, maar niet voor hoger-geprijsde producte en diensten*
- Géén SEO mogelijkheden
- Geen lange-termijn verdienplatform
*Wat opschalen moeilijk maakt. Je moet het echt van de massa(-aankopen) hebben. Daarom is een Stan Store fijn als je een internationale markt target, maar een Stan Store is minder fijn als je binnen Nederland marktautoriteit en een klantendatabase wilt opbouwen.
Shopify (als je ook fysieke producten / dropshipping producten verkoopt)
Een Shopify webwinkel is vooral fijn wanneer je in de e-commerce zit en fysieke producten verkoopt. OF wanneer je aan dropshipping doet. Shopify webwinkels zijn eigenlijk online catalogi waarin je allerlei producten en categorieën aanmaakt.
Mét tactisch geplaatste koopknoppen natuurlijk, dat dan weer wel.
Je betaalt maandelijkse kosten aan Shopify om je webwinkel online te houden. De eerste drie maanden € 1,- en daarna betaal je € 28,- per maand. + over elke verkoop die je doet betaal je commissie aan de betaalsoftware van Shopify.
Shopify is gaaf voor winkeleigenaren en dropshippers, maar minder tot zelfs helemaal niet geschikt voor het verkopen van digitale producten.
BONUS: Is Etsy de moeite waard?
Tegenwoordig hoor je steeds meer dat mensen hun digitale producten verkopen via het wereldwijde verkoopplatform Etsy. En ik snap waarom!
Etsy is een ideaal alternatief voor ondernemers die zelf geen website willen of kunnen (laten) maken. Bij Etsy betaal je een soort ‘hostingsfee‘ per listing (per product) die je online zet. Ik geloof – corrigeer me vooral als ik het fout heb – dat die listingskosten € 0,20 ct per product per maand zijn.
Maar vergis je niet: als je 100 producten in je Etsy Store hebt staan betaal je per maand dus alleen al € 20,- (‘hostingsfee’) om deze online te houden. En zodra je een product verkoopt pakt Etsy daar nog eens zoveel % commissie over. Bovendien moet je minimaal 100 listings op Etsy hebben om een beetje zichtbaar te worden.
Etsy is leuk, maar als je een digitale maker bent die e-books, gidsen, cursussen, of abonnementen op jouw diensten verkoopt zou ik in plaats van dure Etsy listings eerder voor een Stan Store kiezen – nu ik van het bestaan hiervan af weet.
Betaalsoftware
Ook al heb je een website, dan zit daar nog niet automatisch betaalsoftware bij. Deze moet je apart aanschaffen.
Nu is betaalsoftware niet áltijd nodig. Er zit namelijk een verschil tussen een betaalprovider (zoals Mollie of Stripe) en betaalsoftware (zoals Plug & Pay). Je hebt in ieder geval wél altijd een betaalprovider nodig om van betaalsoftware gebruik te maken. Snap je ‘m nog?
Plug & Pay
De #1 betaalsoftware in Nederland voor (online) dienstverleners is Plug & Pay. Gebouwd door de jongens van de Internet Marketing Universiteit (IMU). En het is geniaal! Maar wel een beetje prijzig… Gelukkig verdient deze betaalsoftware zichzelf snel terug. En daarnaast geeft het een hoop gemak.
Je kunt Plug & Pay met een api sleutel makkelijk aan MailBlue koppelen. Én aan Moneybird. Hoe freaking genius is dat!
Dat wil zeggen dat zodra iemand zijn gegevens achterlaat op jouw Plug & Pay betaalpagina, diegene automatisch e-mails verstuurd krijgt vanuit jouw MailBlue account (wanneer je daar de juiste triggers voor ingesteld hebt). En zodra iemand een aankoop bij jou doet via jouw Plug & Pay betaalpagina, wordt er direct ook een factuur aangemaakt in jouw Moneybird boekhoudsysteem (wanneer je deze koppeling geactiveerd hebt).
Ideaal. Beter kan niet. Snel en makkelijk afrekenen (voor jou én je klant)!

E-mailautomatiseringssoftware
E-mailmarketing is nog steeds één van de hoogst converterende vormen van online marketing. Stel automatische e-mailcampagnes in aan de hand van bepaalde triggers en/of leadformulieren.
Dat kan met Mailchimp, maar persoonlijk gebruik ik liever MailBlue.
MailBlue (ActiveCampaign)
Internationaal bekend als ActiveCampaign, maar in Nederland door Youri Meuleman omgedoopt tot ‘MailBlue’.
Social media content management & publishing
Over social media hoef ik je waarschijnlijk weinig te vertellen. Je kent ze wel: Instagram, TikTok, X, Snap, Whatsapp, Facebook, etc. Maar hoe gebruik je ze op effectieve manieren om jouw producten en diensten te verkopen?
Nou, allereerst in combinatie met kennis van copywriting. Én in combinatie met handige software tools natuurlijk.
Upgrade jouw social media zichtbaarheid en overtuigingskracht nog verder met deze handige helpers:
ChatGPT
Ik zou het ABSOLUUT NIET volledig aan ChatGPT overlaten om jouw social media hooks & captions te schrijven, maar ik zou ‘m zeker laten helpen! ChatGPT kan met originele invalshoeken voor jouw onderwerp komen. Of laat deze handige AI-assistent jouw teksten actiever herschrijven. Dat leest fijner voor jouw potentiële klant. Waardoor eventuele leesvertragers, en dus belemmeringen om bij jou te kopen, weggenomen worden.

Trello
Trello is er als gratis variant of als betaalde variant. Voor mij is de gratis variant meer dan voldoende. Ik gebruik het namelijk alleen maar om mijn social media content in te organiseren (voordat ik deze berichten publiceer).
Ik gebruik Trello als mijn content to-do-list.
Mijn Trello bord is eigenlijk een kanban-bord waarin ik op een projectmanagement-achtige agile (lees: wendbare en flexibele manier) manier mijn content bijhoud.
In Trello verzamel ik mijn ideeën en als ik er tevreden over ben kopieer ik het naar mijn social media planning tool.

Photoshop
Photoshop is voor mij onmisbaar. Ik verklein er afbeeldingen mee en werk vaak met lagen. Foto’s maak ik lichter of donkerder. Dankzij Photoshop kan ik mijn merk kracht bij zetten in tekst én beeld.
Canva
Even snel de achtergrond van een foto verwijderen (nog sneller dan in Photoshop)? Een eindeloze hoeveelheid stock foto’s en video’s. Kant-en-klare templates voor IG Reels, webinars en Facebook berichten. Serieus, what’s not to like aan Canva Pro? Ondanks dat ik Photoshop ook al gebruik, vind ik Canva nog steeds een onmisbare tool voor mijn bedrijf.
Social media planning tool
Planoly, Later, Buffer of Tailwind. En dan heb je ook nog Hootsuite en Coosto. Social media planning tools te over. Maar welke is het meest geschikt voor jou? Dat hangt natuurlijk van je doelen af.
Over het algemeen lijken ze allemaal veel op elkaar. Hoewel Tailwind oorspronkelijk ooit werd ontwikkeld voor Pinterest.
Nu moet ik eerlijk toegeven: ik gebruik ze allemaal niet.
Wat ik dan wél gebruik? SocialBee. Een AI-Powered Social Media Management Tool.
ManyChat
ManyChat is één van de populairste chatbot platforms ter wereld. Het is ideale tool om in te zetten voor conversationele marketing. ManyChat zorgt voor een interactief element in jouw marketingstrategie, zónder dat je daar zelf altijd de tijd voor hoeft uit te trekken.
Bovendien neemt ManyChat ook een hoop drempels weg voor potentiële klanten. Naar aanleiding van een simpele trigger verstuurt ManyChat automatisch informatie aan de mensen binnen jouw doelgroep.
De Kosten Van De Tools Die Ik Gebruik Om Mijn Online Onderneming Te Automatiseren
Tool | Prijs per maand excl. btw | Gratis proefperiode? |
WordPress website (domeinnaam + hosting) | € 11,18 per maand | nee |
Social media | – | n.v.t. |
Trello | – | n.v.t. |
Photoshop | € 9,99 | nee |
Canva Pro | € 11,99 | ja |
Plug & Pay | € 59,- | Ja, 14 dagen |
MailBlue | € 15,- *Goedkoopste (Lite) pakket tot 500 contacten | Ja, 14 dagen |
ManyChat | € 15,- | Ja, tot 1000 contacten (beperkt tot basisopties) |
Moneybird | € 14,- *Goedkoopste pakket tot 20 banktransacties per maand | Ja, 6 maanden |
SocialBee | € 29,- *Goedkoopste pakket voor solopreneurs | Ja, 14 dagen |
Totaal | € 165,16 excl. btw | |
€ 199,84 incl. btw |