Hoe schrijf je e-mailmarketing?
E-mail marketing of e-mailmarketing is een onmisbaar element in jouw marketing- en salesfunnel. Hier valt goud te behalen, míts je de juiste marketingstrategie erop los laat. Ik zou je aanraden om in ieder geval een goede balans te vinden tussen het bieden van waarde in jouw mails + het promoten van jouw aanbod. Mijn ideale verdeling hiervoor is ongeveer 80% waarde en 20% promotie/verkoop.
Maar er is méér…
Want jouw doelgroep, joúw ideale klant, wilt vóóral e-mails ontvangen die relevant zijn voor hem of haar. E-mails die waarde bevatten. Met andere woorden: e-mails die het waard zijn om open te klikken.
En dat krijg je alleen voor elkaar met een héle specifieke aanpak…
Hoe schrijf je e-mailmarketing?
Heb je ooit bij die vraag stil gestaan, “Hoe schrijf je e-mailmarketing?”.
Ik zeg altijd dat copywriting tegenwoordig het vak is van verkopen zónder ‘verkoperig’ te zijn. En dat is preciés de aanpak die ik ook in mijn e-mailmarketing hanteer. Ik leg de focus graag op verbinding met jouw ideale klant; op je authentieke zelf durven zijn, en op waarde bieden. Zodat je op een hele verfijnde manier bij jouw droomklant het verlangen kweekt om met joú samen te werken, omdat zij er – op een zeker moment – zélf van overtuigd raken dat JIJ de oplossing bent, of biedt, voor hún probleem.
Hoe schrijf je e-mailmarketing?
Allereerst door jouw doelgroep te leren kennen. En dát doe je door middel van het invullen van een Customer Desire Map (CDM).
Met die (CDM-)informatie over jouw doelgroep begin je vervolgens te schrijven…
Alex Cattoni’s “AIM”-strategie
Hoe komen mensen op je mailinglijst terecht? Meestal dankzij een gratis weggever – die zoveel waarde voor jouw doelgroep bevat, dat ze in ruil daarvoor graag hun contactgegevens (voornaam, e-mailadres) achterlaten. Voilà.
Als je met e-mail automatiseringssoftware werkt, zoals MailBlue, triggert het invullen van zo’n gegevensformulier (iemand uit jouw doelgroep die zijn of haar gegevens achterlaat) een automatisering: een serie van automatisch te verzenden e-mails op hele specifieke dagen en tijden.
Maar die e-mail automatisering moet JIJ eerst instellen. En schrijven…
Hoe doe je dat?
De beste strategie die ik daar ooit voor ontdekt heb, vind ik de “AIM”-strategie van Alex Cattoni van The Copy Posse.
Stap 1: Acknowledge (Erken – “Ik snap je”)
Je hebt de gratis weggever verstuurd. En nu?
Het voornaamste doel is om de nieuwe lead op jouw mailinglijst WELKOM te heten: de mens, de persoon áchter de data. Als je jouw Customer Desire Map goed hebt ingevuld, weet je wat de wensen en verlangens van jouw nieuwe lead zijn. En als het goed is… weet je óók van de pijnen en angsten van jouw doelgroep af.
Het voornaamste doel tijdens deze stap is rapport opbouwen. Dat doe je in e-mails door op het woordgebruik van jouw potentiële klant af te stemmen, door af te stemmen op het gedrag van de ander en door jezelf kwetsbaar op te durven stellen.
Blijf weg van een zakelijke, formele aanpak en schrijf jouw e-mails op een gemoedelijke manier.
Stem af op het probleem waar jouw leads een oplossing voor zoeken; leef je in, in hún reis – en waar ze nu staan. Erken hun pijn en gebruik ook jouw eigen ervaring(en) om met de pijn en angsten van jouw doelgroep te verbinden. Benoem vervolgens de voordelen van jouw oplossing. Dat laatste doe je – nu nog – ZONDER direct iets te willen verkopen aan jouw nieuwe leads.
Deze stap is ook perfect om de persoonlijkheid van jouw merk door te laten schemeren over de mail en om jouw leads het idee te geven dat ze met een écht persoon te maken hebben.
BONUS TIP: stel in die eerste mails ook ergens een vraag waar jouw leads op kunnen reageren. Zodra mensen replyen op jouw mail, wordt het afzender-adres dat jij gebruikt als betrouwbaar(der) gezien*. Tegelijkertijd laat je zien dat je interesse en aandacht hebt voor jouw potentiële klant. En dat persoonlijke contact is nu belangrijker dan ooit.
*Wat er weer voor zorgt dat de kans op een juiste levering van jouw e-mails alleen maar toeneemt.
Stap 2: Include (Betrek)
Oké, nu je jouw leads van een gratis weggever vol waarde hebt voorzien EN nu je ingezet hebt op het tot stand brengen van een persoonlijke verbinding, is het tijd om diezelfde leads mee te nemen in joúw missie.
Ik moet er wel bij vermelden: het sleutelelement hier, is om mensen zich onderdeel te laten voelen van een community – aangevoerd door joú (waarin jij jezelf gelijktijdig als een autoriteit, als een voorbeeld en als een vriend profileert).
Je wilt voorkomen dat er in je e-mails alleen maar “ik”, “ik” en “ik” komt te staan.
Wat je vooral wél wilt doen is…
.. gemeenschappelijke grond creëren. En wat ik daar persoonlijk altijd aan toevoeg, is dat ik mijn leads uitnodig om lid te worden van mijn (gratis) Facebookgroep en groeiende community van like-minded vrijheidsminnende online ondernemers: de Vrijheidsschrijvers.
Stap 3: Mobilize (Creëer verlangen)
Uiteindelijk is de derde stap: mensen een directe weg bieden naar jouw aanbod.
Je creëert een diep, dieppp verlangen en je haalt alle belemmeringen die de route naar jouw aanbod versperren weg. Geef ze al een waarde die naar meer ‘smaakt’ en deel de voordelen (dat is iets anders dan de kenmerken) van jouw aanbod.
Dit is ook de fase waarin jij jouw autoriteit en geloofwaardigheid nog eens aanscherpt – door bijvoorbeeld social proof toe te voegen, in de vorm van de omvang van jouw community, een case study of een testimonial. Of laat hier een demonstratie zien van jouw kennis en vaardigheden.
Om jouw aanbod extra kracht bij te zetten is het handig om tijdens deze stap ook een gevoel van urgentie bij jouw potentiële klant te kweken, en om de lezer het idee te geven dat dit een exclusief aanbod is.
Zelf ervaren hoe ík e-mailmarketing schrijf?
Ik zou een slechte copywriter en mentor zijn als ik niet zelf óók een geautomatiseerde e-mailreeks heb. Natuurlijk heb ik die! 😄 Gebaseerd op een gratis weggever die echt KEI-VEEL waarde biedt.
Dus win-win: wil je ÉN 100 viral Hooks voor Instagram Reels & TikTok video’s ÉN ervaren hoe ík e-mailmarketing schrijf (“Practice what you preach”), laat je naam & e-mailadres dan even hier achter.
Ps. Ik beloof je dat mijn mails bomvol waarde zitten, en dat je je op elk gegeven moment weer uit kunt schrijven.
De waarheid over e-mailmarketing…
Wist je dat e-mailmarketing de hoogste Return On Investment (ROI) van álle direct-marketing middelen heeft?
Waar het helaas nog heel vaak fout gaat, is dat online ondernemers zó gefocust zijn op “Verkopen, verkopen, verkopennnn!! 🤑🤑🤑” dat ze erin falen om een connectie met hun leads op te bouwen.
Leads zijn nog steeds mensen. Stel je eens voor dat jij, ergens in een zaal, een presentatie geeft over jouw persoonlijke missie + jouw bedrijf. En er komen ineens 100 mensen naar binnen. Dan schreeuw je ook niet direct “Hey, hey KOPEN?!!!” Daarmee krijg je volle zalen binnen no-time weer leeg.
Probeer over jouw e-mailmarketing dus in diezelfde context na te denken.