Dít is dé manier om doelgroeponderzoek te doen anno 2024…
En ik beloof je: het is radicaal anders!
Doelgroeponderzoek. Buyer persona’s. *Gaap*. ZO LANG jij nog steeds gebruik blijft maken van traditioneel doelgroeponderzoek blijft dit het meest saaie – en grotendeels nutteloze – onderdeel van jouw werk. Veel van de informatie die je verzamelt aan de hand van een traditioneel doelgroeponderzoek is namelijk onzin. Het kan zo weer de prullenbak in. A. complete. waste. of. time.
“Wat is de demografie van je doelgroep? Wat leest je doelgroep? Waar eet je doelgroep? Waar *💩* je doelgroep?”
Allemaal NIET interessant.
Het enige wat jij als online ondernemer moet weten over jouw doelgroep… is in te vullen in 1 handig format!
Effectief doelgroeponderzoek met de Customer Desire Map
Doelgroeponderzoek anno 2024 wordt pas weer relevant zodra JIJ de psyche van jouw doelgroep leert begrijpen.
Dat doe je aan de hand van een Customer Desire Map (CDM). Een wat? Ja, grote kans dat je hier nog nooit van gehoord had. In Nederland lopen we een beetje achter op onze Amerikaanse conculega’s wat dat betreft.
Anno 2024 is het niet langer relevant hoe jouw doelgroep zich geografisch beweegt. En het is ook niet langer relevant hoe jij hén bereikt. Wat dan wel relevant is? Hoe ze joú bereiken.
Jouw doelgroep moet weten wat jij – of jouw organisatie – hén te bieden hebt.
Jouw doelgroep scant ALLE informatie die hen tegemoet komt in dit informatietijdperk vanuit de gedachte “What’s in it for me?”
Jouw doelgroep loopt met problemen waar ze oplossingen voor nodig hebben. Het liefst oplossingen die op een snelle en makkelijke manier aangeboden worden.
Jouw taak, JOUW BELANGRIJKSTE TAAK, als ondernemer/marketeer is: het probleem waar jouw doelgroep mee rondloopt, in kaart brengen.
Customer Desire Map
De Customer Desire Map is geschreven in het Engels. Ik heb voor het gemak de Nederlandse vertaling erbij gezet.
Om tot diepgaand, effectief doelgroeponderzoek te komen met échte bruikbare resultaten, is het van belang dat jij alle drie de rijen van de Customer Desire Map invult.
Hopes & Dreams (NL: wensen en dromen) | What does your customer want to achieve above all else? How can you help them achieve this? NL: Wat wil jouw doelgroep (lees: potentiële klant) het allerliefst bereiken? En hoe kun jij hen helpen dit te bereiken? |
Pains & Fears (NL: pijnen en angsten) | What keeps your customers up at night? What are they scared of? NL: Waar liggen jouw potentiële klanten ’s nachts wakker van? En waar zijn ze bang voor? |
Barriers & Uncertainties (NL: belemmeringen en onzekerheden) | What are uncertainties or challenges your customer faces in trying to reach their goals? What are their concerns? NL: Wat zijn onzekerheid of uitdagingen die jouw klanten te wachten staan in het bereiken van hun doel(en)? Wat zijn hun zorgen? |
Hopes & Dreams (wensen en dromen)
Wat wil jouw doelgroep (lees: potentiële klant) het allerliefst bereiken? En hoe kun jij hen helpen dit te bereiken?
Wie lang genoeg doorvraagt komt op een aantal universele basisbehoeften van de mens uit. Zekerheid, een goede gezondheid, vrijheid, financiële stabiliteit, etc.
Op omgaanmetemoties.nl vind je een complete lijst van de universele basisbehoeften van mensen.
Jouw doelgroep wilt één of meerdere van die dingen. Maar ze weten niet hoe ze dit moeten of kunnen bereiken.
Jouw dienst of product biedt de oplossing(en) daarvoor. JIJ moet jouw doelgroep straks duidelijk zien te maken dat hoop geen strategie is wanneer ze hun doelen willen bereiken. En dat jouw dienst of product wél praktische handvatten biedt om hun dromen te verwezenlijken.
De onderliggende boodschap aan jouw doelgroep is straks: hoop is géén strategie.
Jouw product of dienst is natuurlijk wél een concrete oplossing voor hun probleem.
Maar zo lang jij niet éxact weet wat het probleem van jouw doelgroep is, sla je de plank mis zodra je begint te schrijven.
Je moet dus eerst grondig uitzoeken: wat wíl jouw doelgroep – en, nét zo belangrijk: waarom hebben ze dat nog niet bereikt? Wat is het probleem dat hen tegenhoudt in het bereiken van hun doel(en)?
Ps. Ontwikkel jouw dienst of product daar ook naartoe. Zodat het een 100% match wordt.
Gewenste situatie – huidige situatie = probleem dat nog overkomen moet worden.
Pains & Fears (pijnen en angsten)
Zoals de .gif al zegt: “Desire is discomfort”. Jouw doelgroep wílt iets, maar heeft dat tot op heden nog niet bereikt. Daar zit een oncomfortabel gevoel onder; een groot ‘geluksgat’.
Dat oncomfortabele en ongelukkige gevoel van jouw doelgroep kun je uitvergroten, zódra je weet wat het is dat dit gevoel veroorzaakt.
Misschien klinkt dit nog een beetje té abstract voor je. Ik verhelder het even:
Stel dat… jij ‘digital nomad’ cursussen verkoopt.
En het is de wens van jouw doelgroep om een semi-passief inkomen op te bouwen, een vrij bestaan te leven als wereldreiziger én om in de (nabije) toekomst locatieonafhankelijk te werken. Het probleem is echter dat jouw potentiële klant daar nog niet is. Jouw potentiële klant werkt nog ‘gewoon’ voor een baas, komt om in de rekeningen, houdt nauwelijks het hoofd boven water en verzuipt in onnodig opgebouwde materie.
Dus, gewenste situatie (semi-passief inkomen + globetrotting the world + locatieonafhankelijk werken) – huidige situatie (9-5, bills bills bills en onnodige materie) = probleem dat nog overkomen moet worden.
Oké, tot zover heb je het probleem in kaart gebracht.
Stel nu jezelf en anderen eens de vraag: waar liggen jouw potentiële klanten ’s nachts wakker van? En waar zijn ze bang voor?
Waar jouw potentiële klant ’s nachts wakker van ligt… kan bijvoorbeeld zijn dat ze zichzelf elke werkdag weer naar kantoor moeten slepen; om voor een baas te werken die ze niet mogen en geld te verdienen, zodat ze indruk kunnen maken op collega’s, buren en familieleden die ze óók niet mogen. Hun angst kan zijn dat ze hun hele leven zo blijven invullen zonder ooit écht gelukkig te worden en zonder veel van de wereld te zien.
In je communicatie en copywriting kun je die pijnen en angsten zelfs nog ‘aandrukken’ door de kosten te benoemen van elke dag die voorbij gaat, waarop jouw potentiële klant géén actie onderneemt.
*Ouch*. Geloof me dat de lezer van jouw copy die pijn gaat voelen – mits ze in je doelgroep vallen.
Door ‘The cost of inaction’ te benoemen creëer je een gevoel van urgentie bij jouw potentiële klant.
“Neem nú actie anders tikt je leven langzaam weg.”
Barriers & Uncertainties (belemmeringen en onzekerheden)
Als je het filmpje hierboven hebt afgespeeld, hoor je het al. Óók het nemen van actie brengt belemmeringen en onzekerheden met zich mee.
Een verandering van routine en het ‘alledaagse’ ligt buiten mensen hun comfortzone. Het geeft ze bewust of onbewust stress. Waardoor er een fight-flight-freeze reactie bij jouw potentiële klant ontstaat.
Dus daar moet jij met je communicatie op inspelen.
Jordan Peterson geeft een mooi voorbeeld over het veranderen van baan.
Het kan heel goed zijn dat jouw potentiële klant ontzettend ongelukkig is in zijn of haar huidige baan. Maar het werk dat verzet moet worden om een nieuwe baan te vinden (ietwat overdreven: “500 motivatiebrieven uitsturen, de kans om afgewezen te worden en/of er later misschien zelfs ‘achterkomen’ dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt”), maakt mensen bang en onzeker.
Een verandering van routine en het ‘alledaagse’ ligt buiten mensen hun comfortzone. Het geeft ze bewust of onbewust stress. Waardoor er een fight-flight-freeze reactie bij jouw potentiële klant ontstaat.
En dat wil je niet hebben. Want dan ben je die potentiële klan álsnog kwijt.
Het is dus IMMENS belangrijk om de belemmeringen en onzekerheden van jouw potentiële klant in kaart te brengen.
Wat houdt ze tegen om actie te nemen? En hoe kun JIJ dat ondervangen?
Dit is de meest cruciale fase in copywriting. Hier help je ze over de streep. Benoem dus de belemmeringen en onzekerheden van jouw potentiële klant en vertel ze ook hoe jij ze daar doorheen helpt (bijv. “met een bewezen strategie; 2.000 anderen gingen je voor”).
Dus, doelgroeponderzoek anno 2024?
Doelgroeponderzoek anno 2024 doe jij dus voortaan anders. Niet meer met (veel te) uitgebreide en tijdrovende buyer persona’s, maar aan de hand van een Customer Desire Map.
Thank me later! Of deel je succes hier, op het succesforum.