Wil jij automatisch jouw diensten online verkopen? Dat wil zeggen: inzetten op een semi-passief inkomen, zónder continu jouw tijd voor elke afzonderlijke verkoop in te moeten zetten?
Kan! In dit artikel ga ik je uitleggen hoe.
Diensten online verkopen is simpeler dan je denkt, zéker wanneer je eenmaal de kunst van copywriting beheerst.
Diensten online verkopen vraagt in de eerste plaats eigenlijk maar vooral om één ding: consistentie.
Je moet immers éérst een puzzel van allerlei marketingonderdelen zien te leggen om de mensen – inclusief jezelf – uiteindelijk een glimps te kunnen geven van het totaalplaatje van joúw online onderneming. Dus enig geduld is vereist.
Een veelvoorkomende valkuil in diensten online verkopen is, dat de meeste mensen overschatten wat ze in een maand kunnen doen en tegelijkertijd ónderschatten ze wat ze in een jaar kunnen doen.
Ik ben nogal pragmatisch en vaak bloedeerlijk ingesteld dus ik verklap je dit: “10k” in één maand verdienen gaat je niet lukken als jij een ondernemer bent die de hele marketingpuzzel nog moet leggen.
Maar… dat wil niet zeggen dat zo’n “10k-maand” niet binnen een jaar al kan gebeuren, of zelfs een halfjaar, als je deze ↴ simpele tips opvolgt…
Ps. Als je denkt dat je het geduld op kunt brengen + de belofte maakt om consistent aan jouw doel te blijven werken, dan garandeer ik jou zelfs, dat jouw diensten online verkopen net zo easy als een sunday morning is.
Letterlijk, want: als jij straks op de zondag heerlijk uit ligt te slapen stroomt het geld als water binnen.
Joúw diensten online verkopen, waar begin je?
Er zijn zoveel adviezen en meningen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen zorgen: ik heb een overzichtelijk stappenplan voor je gemaakt.
Vergeet al het andere dat je geleerd hebt en hou gewoon deze stappen aan.
Stap 1. Begrijp jouw ideale klant
Doelgroeponderzoek is essentieel. ES-SEN-TIEEL. Sla je deze stap over, dan sla je al direct(!) de plank mis met jouw marketingaanpak. Een gedegen doelgroeponderzoek vormt het fundament van jouw online marketing- en salesaanpak (en bepaalt ook direct hoe converterend deze is).
“Getting it right” is dus van het aller-, ALLERgrootste belang in deze fase.
Psychology Today publiceerde ooit de resultaten van een onderzoek dat gedaan werd naar de karakteristieken van de beste verkopers ter wereld.
“De beste verkopers ter wereld zorgen voor een gevoel van vertrouwen en verbinding dankzij (bijna hypnotische) uitspraken en gebaren die zich baseren op het principe van ‘afstemmen en leiden’, waarin verkopers – bewust of onbewust – de observaties, ervaringen en het gedrag van de consument weerspiegelen”, schreef de auteur van het onderzoek. In de NLP wordt dit ook wel pacing genoemd. Pacing is een soort van spiegelachtig-matchen met je prospect. Een manier om te suggereren: “Ik ben net als jij. We voelen hetzelfde. Je kunt me vertrouwen.” Met andere woorden: succesvolle verkopers luisteren naar potentiële klant en voelen met diegene mee.
Copywriters zijn verkopers ‘op schrift’.
Net als voor de traditionele verkoper geldt voor copywriters exact hetzelfde: empathie is een broodnodige ‘superkracht’ om via direct-marketing méér te verkopen.
Maar copywriters hebben de real-time verbinding niet om op elke afzonderlijke klant het principe van ‘afstemmen en leiden’ los te laten.
Copywriters schrijven voor een breder publiek. Daarom is voor een copywriter aan te raden om de prospect (een potentiële klant die vooraf aan een aantal gestelde criteria voldoet) al zó diepgaand te begrijpen, dat er met het de juiste woorden naar de problemen en verlangens van de prospect toegeschreven kan worden.
Één manier om dat voor elkaar te krijgen is met een Customer Desire Map. Een andere manier is om in gesprek te gaan – en zoveel mogelijk te blijven – met mensen. Of om vragenlijsten in te zetten (zoals ik hier doe, voor de 3C-Club) voorafgaand aan het lanceren van een aanbod.
Stap 2. Begin te schrijven
“Ergens – theoretisch – veel vanaf weten” of “Ergens dáádwerkelijk goed in zijn” zijn twee hele verschillende dingen.
Zo dacht ik ooit alles van kaarsen maken te weten, tótdat ik er daadwerkelijk mee begon. Ik ontdekte allerlei obstakels en hindernissen die ik alleen maar kon ‘overwinnen’ door ze éérst in de praktijk tegen te zijn gekomen – en door er in het moment adequaat op te handelen. Daar had geen theorie of boek mij op kunnen voorbereiden. Ik wil maar zeggen: begin te schrijven.
Wil je een sterke, converterende copywriter worden? Hetzij als copywriter voor jouw eigen bedrijf, hetzij voor andere klanten? Oefening baart kunst.
Oefening met schrijven zorgt ervoor dat jouw diensten online verkopen steeds makkelijker wordt.
Je hoeft niet direct de beste schrijver te zijn. Je hoeft jezelf alleen maar te beloven dat je er elke dag een beetje beter in wilt worden.
Bovendien heb ik een hele blog vol met tips voor je, als jij jouw copywriting-vaardigheden wilt verbeteren.
Stap 3. Zorg dat je de juiste systemen gebruikt
Ik gaf je in dit artikel eerder al een inkijkje in welke tools ik gebruik om mijn onderneming te automatiseren. Maar om het hele proces te verduidelijken heb ik het hieronder nog eens voor je uitgetekend (alvast sorry voor mijn tekenvaardigheden – duidelijk niet mijn grootste talent 😅).
Een kleine disclaimer: dit zijn gewoonweg míjn favoriete tools. Je mag hier natuurlijk altijd vervangers voor zoeken. Als je bijvoorbeeld liever met ClickFunnels werkt dan met MailBlue i.c.m. WordPress, bijvoorbeeld). Of als je liever Paypro gebruikt in plaats van Plug & Pay. That’s totally up to you…
In ieder geval, kort samengevat – volgens mijn methode:
- Zorg dat je een website hebt waarop je kunt bloggen en waarop je salespagina’s kunt vormgeven naar jouw wensen (zonder al te veel onnodige afleidingen);
- Zorg dat je een gratis weggever hebt die je automatisch toestuurt naar jouw leads – na inschrijving op een e-maillijst met behulp van e-mailautomatiseringssoftware zoals MailBlue;
- Zorg dat je betaalpagina’s hebt waarop jouw klanten makkelijk jouw diensten en producten kunnen afrekenen, én waarop je kassakoopjes & upsells kunt aanbieden, met behulp van een betaalprovider zoals Plug & Pay of Paypro (voor WordPress is Woocommerce i.c.m. Stripe ook nog een optie)
De bovenstaande drie elementen vormen de basis van élke geautomatiseerde online onderneming die als doel heeft meer diensten en/of digitale producten te verkopen.
Stap 4. Scherp jouw schrijven aan
Een kleine ‘tussenstap’ als reminder: schrijven is óók schrappen (en redigeren).
Jij zult jezelf continu ontwikkelen binnen jouw (online) onderneming en waarschijnlijk ook continu met allerlei mensen, en in het bijzonder prospects, in gesprek zijn.
Luister naar wat zij te zeggen hebben.
En stem jouw schrijven af op de woorden die zij gebruiken. Speel in op hun verlangens en behoeften. Schrijf als het ware “naar ze toe”.
Stap 5. Promoot jouw aanbod op de juiste plekken – op het juiste moment
Diensten online verkopen doe je het meest effectief wanneer je niét al te ‘verkoperig’ overkomt.
Een goede vuistregel om te onthouden – in alles wat je creëert – is: 80% waarde en 20% promotie.
Dat wil zeggen: van elke 10 e-mails die je uitstuurt zitten er minimaal 8 bomvol waarde en zijn er 2 voorzien van promotie. Voor elk blogartikel dat je schrijft zit minimaal 80% vol met tips & tricks en wordt hooguit 20% van de ruimte gevuld met promotie.
Gebruik social media als een platform voor verbinding. En ook hier geldt: van élke 7 social media berichten is er hooguit 1 gericht op promotie. Maximaaaaal.
Stap 6. Vergroot jouw bereik
Nu komt één groot, RETE-BELANGRIJK(!) onderdeel in jouw online marketing waar de meeste ondernemers óf veel te weinig 🤦🏼♀️ focus op leggen na al het werk dat ze op de bovenstaande onderdelen verzet hebben, óf veel te veel 🤦🏼♀️ focus op leggen zonder al het werk op de bovenstaande onderdelen verzet te hebben.
Ik heb het over: jouw bereik vergroten.
And… I’m sorry to say, maar dit is ook het MINST passieve onderdeel van jouw onderneming. Op dit onderdeel moet je namelijk blijvende inzet tonen.
Want je kunt schrijven tot je (online) dagboeken vol hebt en automatiseren tot je een ons weegt, MAAR – ondanks ál jouw harde (op die eerdere onderdelen, Godzijdank: eenmalige) werk – vinden die potentiële klanten jou niet vanzelf.
Om jouw bereik op een exponentiële groeimanier te vergroten heb je continue zichtbaarheid op social media nodig.
Dus, begin maar te produceren want een kortere weg hiervoor bestaat simpelweg niet*.
Maar, onthoud: produceer ALTIJD met een doel.
Een doel kan zijn autoriteit opbouwen; verbinding tot stand brengen; een e-maillijst opbouwen, of jouw aanbod direct promoten.
*Hulpmiddelen bestaan er gelukkig wél. Zeker met de AI tools van tegenwoordig 🔥
Social media content produceren is een tijdrovende klus – en als ik heel eerlijk ben: ik haat het. Ik ben over het visuele gedeelte namelijk veel te perfectionistisch en dat werkt tégen me (iets met “getting it done is better than getting it perfect”).
Godzijdank bestaat er tegenwoordig ChatGPT en kun je die met de juiste prompt tegenwoordig ‘gewoon’ vragen om van je blogartikelen social media posts te maken, bijvoorbeeld.
Halleluja.
Meer tips over marketingstrategieën + converterende teksten bijhouden? Meld je aan voor de Facebookgroep voor Vrijheidsschrijvers.