Oef, online ondernemen is soms een hard nut to crack. Klanten vormen de zuurstof van je bedrijf, maar wie weet er eigenlijk van jouw bestaan af zodra jij je website ‘lanceert’?
*Het geluid van krekels*
Juist, niemand dus.
In dit artikel: 3 Grote Fouten die Online Ondernemers Maken (die Ze op Duizenden Euro’s Verlies Per Maand Komt Te Staan).
3 Grote Fouten die Online Ondernemers Maken
Jezelf bij de Kamer van Koophandel inschrijven. Een website (laten) maken. En een social media account openen.
Voor een first-time ondernemer lijken het grote stappen.
In werkelijkheid zijn het muizenstapjes.
Sure, een goed begin is het halve werk. En zonder commitment (NL: toewijding) begin je nooit. Dus deze eerste stappen zijn belangrijk, broodnodig zelfs – om met je bedrijf te beginnen.
Maar je begeeft je hiermee nog maar aan het begin van “The Hero’s Journey”.
In werkelijkheid heb je nog helemaal niks gedaan áán je bedrijf.
“Remember: without commitment you’ll never start, but without consistency you’ll never finish.”
– Denzel Washington
Wist je dat 50% van alle startende ondernemers binnen vijf jaar stopt? En dat nog eens 30% minder dan het minimumloon overhoudt? (Bron: KVK.nl)
De rest, 20% van de startende ondernemers, komt wél rond van hun onderneming.
Zij zorgen er namelijk voor, dat ze de 3 fouten die online ondernemers maken vóórkomen.
En dat kun jij ook – op basis van deze tips.
May the odds be forever in your favor.
#1 Wees Eigenwijs en Kies Vooral Géén Niche
Wees eigenwijs. Doe het. Kost je namelijk duizenden euro’s per maand.
Als nlp copywriter kan ik je vertellen: jouw publiek scant élke tekst, zelfs jouw “Over mij” of “Over ons”-pagina op je website, vanuit de gedachte “What’s In It For Me?”
Met andere woorden: jouw potentiële klant vraagt zichzelf continu af “Waarom zou ik zaken met JOU doen?”
Maar die vraag ontstaat pas NADAT jij de aandacht van je potentiële klant hebt weten te vangen.
Weet je dit niet te doen, faal je daarin, dan wandelt (of surft) elk publiek je straal voorbij.
Dilemma: je kunt niet iedereen aanspreken want dan spreek je eigenlijk niemand aan.
Dus het is aan jou de keuze: wie wil je wél aanspreken? Voor wie is jouw product of dienst uitermate geschikt? Welke problemen lost jouw product of dienst op en wie lopen er met deze problemen rond?
BONUSTIP: heb je wél een idee van welk publiek jij wilt aanspreken maar geen flauw idee van wat de problemen en behoeften van je potentiële klanten zijn? Ga dit dan éérst onderzoeken door met mensen in gesprek te gaan.
Heus, ze bijten niet*.
*NLP copywriter is op geen enkele wijze aansprakelijk wanneer ze dit vanwege accute hondsdolheid of een wereldwijde zombie-attack, of om andere onverhoopte redenen, ineens wél doen.
#2 Lekker in de Ik- of Wij-Vorm Blijven Schrijven Joh, Boeiûh!
Het hele web staat er vol mee: zakelijke websites gevuld met gorilla-marketing.
Oftewel: borstklopperij.
Doe er vooral aan mee en wees de zoveelste.
“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend”
Het eigenbelang druipt ervan af.
En je potentiële klant druipt er óók van af.
Oefening: scroll eens door wat websites van je concurrenten en observeer hoeveel van hen vanuit de Ik- of Wij-vorm communiceren op hun website.
Zelfs top-notch marketingbureaus doen hier aan mee! Onvoorstelbaar bijna…
.. maar ook een gigantische kans om jezelf positief te onderscheiden t.o.v. je concurrenten!
Jij kunt namelijk – heel makkelijk – laten zien dat je hier niet alleen maar bent om je eigen ego te satisfyen, maar dat je hier bent om je potentiële klant van zijn problemen af te helpen.
How’s that for know-like-trust?!
Dat doe je door lezergericht te schrijven.
En dat doe je door éérst de psyche van je potentiële klant te (leren) begrijpen.
En vervolgens schrijf je jouw teksten aansluitend op de interesses en problemen van je doelgroep.
Je geeft je potentiële klant het gevoel dat jij degene bent die zijn of haar probleem of meervoud: problemen, begrijpt.
Je creëert verbinding door empathie te tonen.
Verkopen gaat om relaties bouwen.
#3 Niet de Juiste Timing van je Verkoop-Moment Kennen
Als je een – voor jou – aantrekkelijke man of vrouw op straat ziet lopen vraag je ze ook niet gelijk om met je te trouwen, toch?
Waarom zie ik dan nog zoveel (online) ondernemers direct hun aanbod doen. “Koop X!” en “Vul Y in!”
Ehm tsja, newsflash: mensen willen niet het gevoel hebben dat hen iets verkocht wordt.
In een maatschappij waarin aan alles een overkill is willen jouw potentiële klanten vooral het gevoel hebben dat ze zélf beslissen.
Dat vraagt om verkoopvaardigheden die jouw potentiële klant een gevoel van verbinding geeft, maar óók van autonomie.
Ik schreef net al dat verkopen gaat om relaties bouwen.
Het sleutelelement daarin is: gelijkwaardigheid.
Jouw potentiële klanten willen respect voor hun onafhankelijkheid, de vrijheid om zelfstandig te werk gaan en de mogelijkheid om hun eigen keuzes maken.
Dat betekent natuurlijk niet dat jij ze daarin niet kunt beïnvloeden.
Nudgen noemen we dat.
Je kunt jouw potentiële klant subtiele duwtjes in de juiste richting geven. Dat doe je door kleine aanpassingen in hun omgeving en in je communicatie.
En dan: *BAM!*
Als het moment daar is verkoop je de deal.
Toegegeven: soms is het een beetje dat fingerspitzengefühl wat je er voor nodig hebt.
Dat valt niet uit een boekje te halen. Met ervaring wordt het beter, dat beloof ik je.
Maar misschien kun je hier alvast wat inspiratie uit putten…
Heb je wel eens een standwerker in actie gezien? Standwerkers zijn ware meesters in het demonstreren van hun producten. De methoden van de standwerker zijn er op gericht:
- eerst interesse voor het product opwekken,
- vervolgens de begeerte aanwakkeren,
- dan pas te verkopen.
Houd deze volgorde voor altijd in gedachten.
En dan zul je zien: je gaat alleen maar méér verkopen.