Het werk van een copywriter bestaat uit schrijven, schrijven, en… lezen! Wat goede copywriters van minder goede copywriters onderscheidt is namelijk vóóral de kennis waar ze over beschikken (dat, en ervaring). Maar het begint allemaal bij kennis. Want, wat je niet bezit kun je ook niet ‘weggeven’.
Goed nieuws: je kunt op elk gegeven moment jouw kennis over copywriting bijspijkeren!
Om je een beetje op weg te helpen in het oerwoud van kennis deel ik mijn top 5 boeken voor beginnende copywriters met je. Doe er vooral je voordeel mee! Ze hebben mij een enorme hoeveelheid kennis opgeleverd en ik refereer er nog altijd naar terug in gesprekken met klanten en leerlingen.
Mijn Top 5 Boeken voor Beginnende Copywriters
Oké, hier komt ‘ie…
Ik heb overigens niet de illusie dat dit een complete lijst is of dat er geen betere boeken zijn. Dit zijn simpelweg de boeken die mij enorm op weg geholpen hebben.
Mocht jij nog aanvullingen / suggesties hebben, deel deze dan vooral met een reactie onder dit bericht.
1. The Copywriter’s Handbook door Robert W. Bly
Hét standaard werk waar, in mijn nederige opinie, elke beginnende copywriter mee zou moeten beginnen. Dit boek staat boordevol kennis. Het is – voor mij in ieder geval – echt een soort Copywriting Bijbel geworden.
Volgens Robert W. Bly moet je de regels éérst kennen voordat je ze kunt breken.
Dat klinkt, eh… plausibel?
2. Ogilvy on Advertising “I Hate Rules” door David Ogilvy
Als er één marketing- en copywriting legende bestaat is het wel David Ogilvy.
3. Persuasive Copywriting – Cut Through the Noise and Communicate With Impact door Andy Maslen
4. Pre-suasion door Robert Cialdini
Wat gaat er vooraf aan directe beïnvloeding?
Precies: indirecte beïnvloeding.
Of, zoals Cialdini zelf op de cover van zijn boek schrijft: “When it comes to persuasion, success begins before you say a word.”
Als je eerder het boek “Persuasion” (NL: “Invloed”) van Robert Cialdini hebt gelezen, ben je inmiddels bekend met Cialdini’s zeven beïnvloedingsprincipes: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, schaarste en eenheid.
Pre-suasion is het proces waarbij overeenstemming wordt bereikt over een boodschap of bericht vóórdat het wordt verzonden.
Daar zijn een aantal ingrediënten voor nodig om te bereiken: de behoeften van je doelgroep kennen, de aandacht krijgen, het gebruiken van de juiste woorden en beelden (die preciés jouw doelgroep triggeren), je omgeving met positieve hints vullen en ruim van tevoren al beslist hebben op welke van de zeven beïnvloedingsprincipes jij je gaat focussen om te overtuigen.
Al met al vond ik het boek “Pre-suasion” nóg waardevoller dan het boek “Persuasion”.
Beide boeken zijn aanraders!
5. IJs Verkopen aan Eskimo’s door Pacelle van Goethem
Eindelijk een Nederlands boek! “IJs verkopen aan eskimo’s” is, sinds de eerste publicatie in 2012, in rap tempo het Nederlandse standaardwerk over overtuigen geworden.
Ik heb Pacelle een aantal keer persoonlijk mogen meemaken, omdat we beiden ook gecertificeerd Birkman Professional zijn. De reden waarom ze dit boek heeft geschreven, haar drijfveer, haar verhaal, greep me enorm aan. Ze heeft het geschreven voor, en uiteraard ook opgedragen aan, haar vader: volgens Pacelle de liefste man ter wereld en een enorm bescheiden man. Haar vader was heel wijs, vertelde ze. Maar hij zei nooit zoveel. Zelf volgde Pacelle het voorbeeld van haar vader. Ze hield ook graag haar mond, en als ze al wat zei werd ze verkeerd begrepen. Daardoor duikte ze in de wereld van het menselijk brein: wat gebeurt er in de hersenen van mensen waardoor ze overtuigd raken?
Ze schreef er een bestseller over.
Staand op de grote schouders van anderen, heeft Pacelle onderzoeken uit de neuropsychologie, gedragswetenschappen en sociale psychologie naast elkaar gelegd en verbanden gelegd.
*Yep, dit artikel bevat affiliate links. Daarmee verdien ik zo nu en dan een paar centjes bij en dat houdt het mogelijk om bijvoorbeeld “Het Complete Copywriting Beginnershandboek voor Online Ondernemers die hun Verkopen en Winst Willen Zien Groeien!” voor een belachelijke lage prijs aan te blijven bieden.
Win-win, toch! 🙂