Verhoog jouw omzet met behulp van vooronderstellingen in copywriting.
Wil jij een krachtige NLP copywriting-techniek voor jouw sales copy leren? Let dan even goed op…
.. want dit is some powerful stuff(!) voor copywriters… ÉN dus ook voor ondernemers die de kracht van copywriting zélf ten volste willen benutten.
Ik heb het over de NLP techniek van vooronderstellingen.
Een vooronderstelling is een ‘duur’ woord voor het doen van een aanname.
Ps. Wil je op de hoogte blijven van meer copywriting-tips? Meld je dan ook aan voor de “Vrijheidsschrijvers” Facebookgroep.
Vooronderstellingen in copywriting
Een vooronderstelling kun je inzetten als een aangenomen vertrekpunt voor een gesprek.
Een bekend (hoewel negatief) voorbeeld hiervan is de vraag: “Wanneer ben je opgehouden je vrouw te slaan?”
Nu vraagt zo’n vooronderstelling om enige afstemming op de belevingswereld van jouw doelgroep natuurlijk. Je stelt deze vraag niet aan een groep 12-jarigen, noch aan een groep vrouwelijke ondernemers in de beauty-industrie, bijvoorbeeld.
En het voorbeeld hierboven is uiterst negatief geformuleerd. Daarmee wilde ik namelijk ook direct een ander punt maken: je kunt de plank ook volledig misslaan met een vooronderstelling. Dus het het gebruik ervan is niet geheel zonder risico.
Gelukkig kun je vooronderstellingen ook positief framen.
Lekker wél aannames over jouw potentiële klant(en) doen…
Niemand laat zich graag vertellen wat hij of zij moét doen – en zeker niet zonder een uitleg erbij ‘waarom’ dat gedaan moet worden. Daar worden de meeste mensen alleen maar opstandig van. Rebels zelfs.
En dan doen ze precies het tegenovergestelde van wat JIJ wilt dat ze doen: dan luisteren ze – of lezen ze jouw boodschap – niet meer.
Dat is flink onhandig als je iets probeert te verkopen (zeker wanneer je maar één kans krijgt om je doelgroep te overtuigen, zoals via het geschreven woord in je sales copy)…
.. dus, dat doemscenario dat jouw potentiële klanten hard van je weglopen… dat wil je absoluut voorkomen, toch?
Om de kansen te vergroten dat jouw doelgroep ook daadwerkelijk klant bij jou wordt, geef ik je een suggestie:
gebruik de kracht van aannames in jouw teksten.
Waar ik in de onderzoek- en luister-fase van jouw klantcontact meestal zeg: doe zo min mogelijk aannames en luister vooral…
Zeg ik in de verkoopfase: doe op basis van wat je eerder gehoord hebt lekker wél aannames!
Dat gaat je namelijk helpen om jouw conversie(s) flink te verhogen.
Het kenmerkende aan vooronderstellingen in copywriting (het doen van aannames)
De NLP techniek van vooronderstellingen in copywriting wordt weleens vergeleken met een andere NLP techniek: future pacing. Bij future pacing vraag je jouw lezer – of luisteraar – zichzelf een verbeelding te maken van een door hem of haar toekomstige gewenste situatie. Dit gewenste situatie is heel persoonlijk. Met andere woorden: met future pacing geef je iemand dus de vrijheid om zich mentaal een persoonlijk ideaalbeeld van de toekomst te schetsen.
Vooronderstellingen geven diezelfde vrijheid als future pacing niet. Vooronderstellingen bevatten namelijk al de kracht van suggestie. Ze ‘leiden’ de lezer of luisteraar al naar een bepaald denkbeeld, doordat ze iets – wat zo goed als vanzelfsprekend lijkt – over de doelgroep aannemen.
Waarom zijn vooronderstellingen zo belangrijk?
Omdat jouw lezer het gevoel wilt hebben dat ze zélf hun beslissingen maken. Ze willen niks ‘verkocht’ worden. Ze willen het idee hebben er zélf voor gekozen te hebben. En jij kunt jouw communicatie daarop aanpassen met de kracht van suggestie. Dat komt minder dwingend over, maar heeft hetzelfde verkoopeffect. Zo verkoop je meer zonder ‘verkoperig’ over te komen. Win-win.
Stel je eens voor dat je zegt: “Als je mijn instructies opvolgt, kan je een miljoen dollar verdienen met copywriting.” Dat is best autoritair en straight to the point, toch? Met het gebruik van vooronderstellingen maak je het wat losser, en behandel je jouw lezer of luisteraar als degene die de beslissingen maakt. Als je zegt: “Wat ga je doen zodra je dat eerste miljoen online verdient hebt met copywriting?” dan zien mensen al helemaal voor zich dat ze aan het cashen zijn als een baas. En dat effect wil je ze laten voelen! Want jouw potentiële klanten kopen bij jou op basis van gevoel!
Dus…
Vooronderstellingen in de verleden tijd
Een voorbeeld van een vooronderstelling in copywriting, in de verleden tijd, is dus bijvoorbeeld “Wanneer ben je opgehouden je vrouw te slaan?”.
Maar positiever geformuleerd zijn heb ik hieronder een aantal leukere voorbeelden voor je:
- Na hoeveel maanden aanklooien dacht je eindelijk dat jouw marketing anders moet?
- Wanneer ben je tot het inzicht gekomen dat copywriting dé succesfactor het verhogen van jouw omzet is?
- Op welk moment wist je dat joúw manier van communiceren voor 99,9% bepaalt of jouw online producten wel of niet makkelijk verkopen?
Vooronderstellingen in de toekomstige tijd
In tegenstelling tot vooronderstellingen in de verleden tijd, zijn er ook vooronderstellingen in de toekomstige tijd – die eveneens de kracht van suggestie bevatten. Bijvoorbeeld:
- Waar ga je als eerste heen zódra je die camperbus hebt?
- Wat ga je als eerste doen als je binnen de komende drie jaar jouw eerste miljoen verdiend hebt?
- Heb je al een idee van hoe het voelt het als je straks een eindeloze inkomenstroom hebt?
Hier krijg je toch helemaal dat “dak-gaat-open-nooit-meer-regen-zon-op-je-gezicht”-gevoel van? Heerlâk!
Hoe visueler, hoe beter
Vooronderstelling is een techniek waarmee je lezer of luisteraar de uitkomst van een bepaalde actie gericht (in tegenstelling tot het vrijblijvende karakter van future pacing) wilt laten visualiseren.
De vraag stellen: “Hoe denk je, dat JIJ je gaat voelen, als woorden die werkelijk álles kunnen verkopen ineens als honing uit je vingers vloeien?” Dit creëert een levendig beeld en roept emoties op bij jouw lezer of luisteraar.
Hoe visueler, hoe beter.
Nu, wáár zet je de kracht van vooronderstellingen dan in?
Nu je weet wát vooronderstellingen zijn en hoé je ze gebruikt, is de laatste vraag: wáár zet je ze in?
Het antwoord:
idealiter doe je dat in de één-na-laatste fase van jouw marketing- en salesfunnel: op jouw salespagina/verkooppagina.
Jouw marketing- en salesfunnel werkt als een trechter. Hoe dichter je bij het uiteinde van die trechter zit, hoe meer kans dat jouw potentiële klant zichzelf al uitgefilterd heeft in de funnel (als je ‘m tenminste goed opgezet hebt). Sommige mensen uit jouw doelgroep zijn onderweg al afgehaakt en dachten “Deze onderwerpen zijn bij nader inzien toch niks voor mij”. Of ze waren gewoonweg nog niet ‘koopklaar’ – om hele andere, vaak uiteenlopende redenen in hun leven.
Hoe hoger in een funnel, dus bij de eerste advertenties, hoe breder jouw doelgroep nog is. En hoe meer kans dat je een te nauwe aanname doet die niet bij iedereen in goede aarde valt. Je kúnt hier wel vooronderstellingen gebruiken… maar dat is iets om goed over na te denken.
Mijn advies is: gebruik de kracht van vooronderstelling vóóral op jouw verkooppagina. Om jouw ideaale klant net nog even dat laatste zetje te geven…
Samengevat… vooronderstellingen in copywriting
Vooronderstellingen in copywriting zijn een krachtig middel om je verkoopteksten effectiever te maken. Ze helpen lezers actief betrokken te voelen bij het besluitvormingsproces zonder dat ze zich gemanipuleerd voelen. Door suggesties te gebruiken, laat je lezers zichzelf zien als degenen die beslissen, wat leidt tot een meer oprechte respons. Maar let op: gebruik vooronderstellingen zorgvuldig en positief, vooral op de verkooppagina, om meer klanten aan te trekken. Het is een handige tool voor elke copywriter of ondernemer die zijn verkoopinspanningen wil verbeteren.
Zet jij de kracht van vooronderstelling al in?