Wil je als online ondernemer of als freelance copywriter sterke verkoopteksten schrijven? Of in ieder geval: nóg sterkere verkoopteksten dan je al deed?
Dan is dit hét artikel voor jou. Deze winstgevende NLP copywriting-kennis om sterke verkoopteksten te schrijven vind je namelijk nergens anders – althans, niet gratis.
Maar hier staat jouw succes voorop!
Dus maak vóóral gebruik van deze kennis om sterke(re) verkoopteksten te schrijven.
En heb je er mooie resultaten mee behaald? Laat dan een berichtje achter op het succesforum.
NLP kennis voor (online) ondernemers om sterke verkoopteksten te schrijven
Taal is een machtig fenomeen. Een prachtig fenomeen! Precies hoé machtig taal is, daar zijn maar weinig mensen zich bewust van. Maar zelfs religieuze teksten verwijzen ernaar: “In the beginning was the word, and the word was with god, and the word was god.”
Met taal kun je communiceren.
Maar met taal kun je ook hypnotiseren
Hoe ik dat weet? Ik ben zelf een gecertificeerd advanced practitioner in hypnose en hypnosetechnieken.
En ik ben een gecertificeerd NLP coach.
Dus ik weet het één en ander van taal in deze context.
Wat jij aan die kennis hebt voor het schrijven van sterke verkoopteksten ga ik je in dit artikel vertellen. Maar niet voordat ik je éérst de taal abstractieladder heb uitgelegd.
Exclusieve marketingkennis: de taal abstractieladder
De Amerikaanse taalkundige (linguïst) en filosoof S.I. Hayakawa is de bedenker van de taal abstractieladder. Hij legt de werking ervan uit in zijn in 1939 gepubliceerde boek “Language in thought and action”.
Om de werking van de taal abstractieladder volledig te begrijpen, moet je eigenlijk ook iets weten van hoe de wereld in elkaar steekt: gek genoeg is alles en iedereen op de wereld een unieke vorm van ‘aan elkaar geclusterde atomen’. Of dat nu gaat om een koe, een boom, een mens, een auto of een gebouw.
Álles dat je aanschouwt in deze wereld bestaat in essentie uit héle kleine (natuurkundige) deeltjes.
De natuurkundige heeft allerlei aparte namen voor al die kleine deeltjes. Maar ‘de gewone stervelingen’ – zoals jij en ik – houden ons daar NIET dagelijks mee bezig.
Waarom ik je dit dan tóch vertel? Omdat die kleine deeltjes één niveau zijn van de acht niveaus op de taal abstractieladder van S.I. Hayakawa.
Het laagste taal abstractieniveau wordt door Hayakawa het ‘procesniveau’ genoemd. Lagere abstractieniveaus vertegenwoordigen simpele en bondige manieren van jezelf uitdrukken.
Het hoogste taal abstractieniveau daarentegen, wordt door Hayakawa het ‘rijkdomniveau’ genoemd. Hogere abstractieniveaus vertegenwoordigen complex en analytisch denken, het kunnen trekken van parallellen, en het kunnen praten in metaforen.
Dus,
- Abstract in de Ladder van Abstractie
Abstract betekent iets dat alleen in gedachten aanwezig is en wel kunt voelen, maar niet zintuiglijk kunt waarnemen. - Concreet in de ladder van abstractie
Concreet is iets dat je op de tast (zintuiglijk) kunt waarnemen.
Naarmate je de ladder van de abstractie beklimt, neemt de abstractie toe, terwijl je, als je naar beneden gaat, je een concrete positie bereikt. Het is eenvoudig te begrijpen dat hoe hoger jw op de ladder van abstractie staat, hoe abstracter jouw idee is, en hoe lager je op deze ladder staat, hoe concreter jouw idee is.
Zó ziet de taal abstractieladder eruit
In de afbeelding hieronder zie je al de acht taal abstractieniveaus.
Heb je je ooit afgevraagd waarom een koe een ‘koe’ heet? En wie in vredesnaam het woord ‘mandarijn’ bedacht heeft?
We gebruiken die woorden nu eenmaal, omdat we dat (in het verleden) zo samen afgesproken hebben.
De meeste mensen lezen, schrijven en praten het liefst op niveau 4. Dit is het niveau waarop we zintuiglijk waarneembare objecten een voorwerpsnaam geven.
Bij niveau 3 worden eigennamen gebruikt: Jan, Achmed, Melissa, Michael, Pieter, et cetera – en voor de koe die door Hayakawa als voorbeeld wordt gebruikt is de eigennaam ‘Bessie’.
Gedrag sturen met taal
De taal abstractieladder is een handig naslagwerk als je wilt leren hoe je gedrag kunt sturen met taal.
Ik heb lang in de detachering gewerkt. Dat zorgde ervoor dat ik regelmatig moest solliciteren op nieuwe opdrachten. Wanneer een potentiële opdrachtgever naar mijn cv had gekeken, kreeg ik altijd de vraag: “Hypnose? Wat heeft dat met marketing en communicatie te maken?”
Ik antwoordde dan meestal door ze het volgende uit te leggen – wat ik nu ook aan jou uitleg:
“Taal is invloedrijk. Hoe bewuster je taal leert te gebruiken, hoe meer invloed je leert uit te oefenen.
Bijvoorbeeld, als ik nu tegen jou zeg: “Laten we vrijdagavond om 19.00 uur afspreken aan Hart van Brabantlaan 2 in Tilburg, in kamer 3.01. Jij, ik en Jantje. Daar hangen we met zijn drieën dan twee soorten slingers op aan het plafond, gekocht bij de Hema. Die slingers zijn goud- en paarskleurig. En we zetten er twee tafels tegen elkaar, met vier stoelen eromheen en een schaaltje met 16 bitterballen op tafel – warm gehaald bij Friet van Piet. We nemen alle drie zelf één fles Coca Cola mee van thuis. En als alles klaar staat, gaan we op onze stoel daar zitten en laten we die flessen Cola vrijdagavond tegen elkaar botsen om het leven te vieren.”
Dan zijn dat hele duidelijke instructies, toch?
Ik laat weinig ruimte voor joúw denken over om zelf nog een vrije invulling aan mijn boodschap te geven.
Terwijl, als ik nu tegen jou zeg: “Laten we het vrijdagavond gezellig maken”.
Tsja, dat is heel abstract, toch? Wat voor jou ‘gezellig’ betekent hoeft niet per se voor mij ‘gezellig’ te betekenen. Waar gaan we het dan gezellig hebben? Hoelaat? Met wie? En hoe?
Gezellig is een containerbegrip.
Dat maakt gezelligheid heel abstract. Moeilijk grijpbaar. Want het is voor iedereen anders.
Leuk weetje: bij de overheid en bij grote bedrijven slagen ze er vaak niet in om abstracte visies door te vertalen naar concrete gedragsveranderingen, omdat ze daar geen kennis hebben van de taal abstractieladder. Ze blijven maandenlang hetzelfde abstracte taalgebruik gebruiken. Om het vervolgens vreemd te vinden dat er een hoop verwarring op de werkvloer ontstaat. Ehm, tsja…
Welk taalabstractieniveau heb JIJ nodig voor een sterke verkooptekst?
Copywriting is salesmanship on print. Het is de vaardigheid om te verkopen via het geschreven woord.
Dat begint met het zetten van een heldere intentie.
Of je nu een merk, een product of een dienst wilt verkopen… De éérste vragen die je jezelf moet stellen zijn áltijd:
- Wat verkoop je?
- Wie is je doelgroep?
Waarna je vervolgens de verbinding moet zien te maken tussen hetgeen wat jij verkoopt en wat de behoefte is van jouw doelgroep.
Vaak weet je de behoefte van jouw doelgroep niet. Die moet je dan eerst zien te achterhalen. Via een brainstorm. Via onderzoek. Of via gesprekken met potentiële klanten. Als je de behoefte van jouw doelgroep eenmaal in kaart hebt gebracht, kun je pas door naar de volgende stap:
de verbinding maken tussen wat jij verkoopt en de behoefte van jouw doelgroep via het meest geschikte taalniveau.
Voorbeelden van sterke verkoopteksten
Het juiste taal abstractieniveau voor een advertentietekst
Wanneer je een advertentietekst schrijft voor een breed publiek kun je nooit iedereen overtuigen. Het is belangrijk om in een advertentietekst zo direct mogelijk jouw potentiële klant aan te spreken.
Voor een advertentietekst geldt: hoe concreter, hoe beter.
Denk bijvoorbeeld aan adverteren via Google Ads, Instagram of TikTok.
Op basis van alle data waarover deze platformen beschikken en door middel van targeting kun je het publiek waarop jij jouw advertentietekst richt al wat verkleinen. Maar het is nooit 1 op 1 raak.
Daarom moet je zélf ook ‘filteren’ door zo direct mogelijk jouw ideale klant aan te spreken in je advertentietekst.
Zoals op de advertentietekst hieronder. De ideale klant wordt direct aangesproken met “Hi e-commerce ondernemer!”.
Persoonlijk denk ik, dat de rest van de tekst nog wel wat sterker had gekund. Maar de tekst filtert in ieder geval al voor op de juiste soort klanten.
Vervolgens wordt er een vraag gesteld, welke eigenlijk weinig tot geen nieuwsgierigheid wekt. Er wordt niks concreets gezegd. Dus ik moet een vraag beantwoorden én omhoog swipen? Zónder dat ik hele aantrekkelijke verkooppunten te zien krijg?
Teveel moeite, bye.
Wees in je advertentietekst óók zo concreet mogelijk ná het aanspreken van je ideale klant.
Beantwoord in je advertentietekst bij voorkeur al de vraag “What’s in it for me?” Waarom zou iemand iets bij jou af moeten nemen?
Lees ook: “9 Pro Tips Van Een Copywriter Om Betere Verkoopteksten Te Schrijven”
Wanneer gebruik je abstracte taal?
Over het algemeen geldt: hoe concreter, hoe beter – in advertentieteksten.
Maar er zijn uitzonderingen.
Met name in langere copy, zoals op salespagina’s, kún je slim gebruiken maken van abstracte taal.
Door iemand mee te nemen in een verhaal van voorspoed en geluk, waar diegene zélf invulling aan kunt geven.
Teksten als “Stel je eens voor…” worden vaak opgevolgd door een hoop abstracte begrippen.
Zoals ik eerder al schreef: wat ‘gezellig’ voor jou betekent, hoeft niet hetzelfde voor mij te zijn.
Hetzelfde geldt voor containerbegrippen als vrijheid, gezondheid, rijkdom, ‘goed in je vel zitten’, financiële voorspoed, etc.
Abstracte taal is perfect voor wanneer je jouw lezer, joúw potentiële klant, zichzelf een voorstelling laat maken van de resultaten. Nadat ‘ie jouw product of dienst heeft gekocht natuurlijk. Dus daar stuur je dan ook op aan.
Sterke verkoopteksten schrijven met NLP kennis
De taal abstractieladder is slechts één element van de hele NLP toolbox.
Wil je sterke verkoopteksten schrijven? Of laten schrijven? Dan is NLP kennis, of iémand met kennis van NLP én copywriting, joúw versneller van succes.