Heb je, je ooit afgevraagd waarom ál die internationale, Engels-schrijvende copywriters hoofdletters gebruiken in hun headlines?
Het is zo veelvoorkomend dat het wel een reden moet hebben, toch?
Maar, is het een reden die sterk genoeg is om jou dit hoofdlettergebruik te doen overnemen?
Ik denk van wel.
Hoofdletters Gebruiken in Headlines
Achter dit hoofdlettergebruik zit een psychologische reden.
Hoofdletters in een headline wekken de aandacht van de lezer.
Het voordeel hiervan is dat de lezer, jouw potentiële klant, bij elk nieuw woord mét hoofdletter steeds weer opnieuw getriggerd wordt. Hierdoor blijf je de volledige zin de aandacht van de lezer vasthouden.
Gebruik in je headline dus áltijd meerdere hoofdletters.
Dit is misschien niét zoals je het tekstschrijven geleerd hebt op school, maar het zorgt wél voor een hoger doorklikpercentage.
De Nederlandse Regels voor het Gebruik van Meerdere Hoofdletters in je Headline
Gek genoeg zie je in Nederland bijna geen enkel platform en geen enkele auteur gebruik maken van meerdere hoofdletters in een headline.
Neem bijvoorbeeld platformen zoals Frankwatching, Adformatie, De Speld, en zelfs de Cosmopolitan, Flair en… de Story! Geen van allen gebruiken ze opzettelijk meerdere hoofdletters in hun headlines.
Och, wat zijn we met zijn allen in Nederland toch heerlijk ‘correct’ in onze schrijfstijl.
Maar waarom laten we deze copywriting-kansen liggen als de Amerikanen en de rest van de wereld er duidelijk voordelen in zien?!
Ik kan er geen goede reden voor bedenken.
Misschien, omdat “het gewoon niet hoort bij hoe wij de dingen doen hier”.
Maar kak! Ik heb daar lak aan.
Lekker tegen de stroom in gaan is soms het beste wat je kunt doen. Goede copywriters leren namelijk eerst de regels en breken daarna die regels waar dat nodig is.
Er is nog nooit iemand naar de top ‘afgedreven’ door alsmaar met de stroom mee te blijven gaan.
Meerdere hoofdletters gebruiken in je headline levert een duidelijke psychologische winst op: meer aandacht.
En aandacht is in dit informatietijdperk het nieuwe goud.