Deze Vier Elementen Moet een Goede Headline Bevatten (#3 Maakt Je Praktisch een Copywriting Guru)

maart 14, 2024
3 mins read

Een goede copywriting headline kan op veel manieren geschreven worden. Goed of slecht. In ieder geval is het de bedoeling dat jouw headlines een sterk effect op jouw beoogde lezer hebben; jouw potentiële klant. Maar in een wereld waarin jouw target voortdurend lijdt aan infobesitas (“een teveel aan informatie”) is het voor ondernemers continu vechten om aandacht. It’s a jungle out there. De headline moet dus het zware werk doen: 80% van goede copywriting zit in het verzinnen van een effectieve headline.

Gelukkig bestaan er in copywriting-land ook een hele hoop formules. Zoals de 4 U’s-copywriting formule: urgent, unique, ultra-specific en useful.

Een Copywriting Formule voor het Verzinnen van een Goede Headline

De 4 U’s-copywriting formule is verzonnen door Michael Masterson (wiens echte naam Michael Kent is – daar zit een interessant verhaal achter).

Michael Kent is een serial entrepreneur en copywriting-legende. Hij is niet alleen zélf een steengoede copywriter, hij traint – als business coach – ook al jarenlang anderen, met name in copywriting. Een voorbeeld van zijn studenten is Paul Hollingshead, die van 6 dollar 50 per uur als verkoopmedewerker in een supermarkt naar 300.000 dollar per jaar ging als copywriter. Allemaal onder de vleugels van Mark Kent.

Oftewel: Michael Kent weet wat hij doet.

En als Michael een formule deelt voor het schrijven van een effectieve headline, kun je ‘m maar beter uit je hoofd leren.

Deze formule werkt namelijk wonderen voor headlines, titels en e-mail onderwerpregels.

Deze formule levert je geld op.

1. Urgent (NL: urgent)

De eerste U is die van urgent. Urgentie voeg je aan een headline toe door een tijdselement te benoemen. Bijvoorbeeld: “Verdien dit jaar 100.000 euro met thuiswerken”. Andere manieren om urgentie te creëren zijn het geven van een tijdelijke korting of het stellen van een ultimatum.

2. Unique (NL: uniek)

Een interessante U in dit rijtje van vier is de U van unique. Weet je nog, die jungle aan informatie daarbuiten? Jij wilt daartussen het liefst opvallen met joúw headline bij joúw potentiële klanten. Lezers scannen razendsnel teksten op de – bewuste of onbewuste – achterliggende gedachte: “What’s in it for me?” Jouw headline moet dus anders zijn dan die van je concurrenten, en tegelijkertijd de nieuwsgierigheid van je potentiële klant wekken om verder te lezen. Biedt iedereen in jouw branche een gratis e-book aan? Niet zo uniek om dat dan nog in je headline te gebruiken. Als een publiek elders al vergelijkbare inhoud of voordelen heeft gezien, zullen ze niet meer zo snel getriggerd zijn door joúw inhoud.

3. Ultra-specific (NL: ultra-specifiek)

De U van Ultra-specific zou je kunnen doorvertalen naar de slagzin “Hoe concreter, hoe beter”. Deze kunst vraagt echter wel om een stevige basis: een gedegen onderzoek naar de pijnpunten, problemen en behoeften van jouw doelgroep. Wanneer de inhoud van de headline die jij verzint namelijk niet goed bij de interesses van jouw doelgroep past, wordt de specificiteit als niet nuttig beschouwd – en dat wil je voorkomen. Want dan ben je de aandacht kwijt. Andersom is het wel mogelijk voor hele brede, niet-specifieke, content om nog steeds nuttig te zijn, maar specificiteit lost een zeer concreet probleem op waarbij mensen sneller geneigd zijn om te kopen. Concrete informatie geef je in de vorm van bullet points / lijstjes, how-to artikelen en stap-voor-stap gidsen.

4. Useful (NL: bruikbaar)

De laatste U in dit rijtje is de U van useful: in hoeverre bevat wat jij schrijft bruikbare informatie voor je potentiële klant? Ook hier gaat het weer niet alleen om het schrijven zelf, maar om het kennen van de pijnpunten, problemen en behoeften van jouw doelgroep. Zij scannen de tekst met de gedachte “What’s in it for me?” Verplaats jezelf eens in hún schoenen. Als jij met dezelfde problemen zat, welke woorden en geboden oplossingen zouden jou dan triggeren? Hoe sterker de headline inspeelt op het eigenbelang van de lezer, bijvoorbeeld door een voordeel aan te bieden, hoe effectiever de headline zal zijn.

De 4 U’s-Check op ál jouw Headline Copy

Elke keer wanneer je een headline hebt geschreven, vraag jezelf dan af hoe sterk deze is in elk van de 4 U’s. Gebruik een schaal van 1 tot 4 (1 = zwak, 4 = sterk) om de sterkte van jouw headline in elke categorie te rangschikken.

Zelden zal een headline een 3 of 4 scoren op alle vier de U’s. Maar als jouw headline niet op ten minste drie van de U’s een 3 of 4 scoort, is deze waarschijnlijk niet zo sterk als dat hij zou kunnen zijn – en kan het baat hebben om de headline te herschrijven.

Succes!

Hoofdredactie

Hi, it's me! Oftewel: de hoofdredact-ie! Aangenaam, wanneer je hier - niet zo heel toevallig 😉 - terecht bent gekomen. Ik ben natuurlijk niet voor niks een (SEO) copywriter. Ik heb je effectief 'naar binnen' gelokt *schuldig tot het tegendeel is bewezen*. Kan ik trouwens ook voor joúw bedrijf doen - met joúw ideale klant(en). Stuur me een berichtje zodra je er klaar voor bent om meer klanten te ontvangen. En wie weet... Tot snel?! :)

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Méér gratis tips op FB

Over NLP copywriter

Hey you! Leuk dat je hier bent. Hier deel ik - gratis beschikbaar - mijn kennis voor het verhogen van joúw conversie.

Wil jij jouw verkoop, omzet én vrijheid in het leven met gemak vertienvoudigen?

Haast je dan naar "De Beginner-Vriendelijke Gids Om Nog Dit Jaar Méér Online Te Verkopen Met Behoud Van Een Lege Agenda!"

Alles voor jouw doorbraak!

Latest from Blog

Automatisch Jouw Diensten Online Verkopen

Wil jij automatisch jouw diensten online verkopen? Dat wil zeggen: inzetten op een semi-passief inkomen, zónder continu jouw tijd voor elke afzonderlijke verkoop in te moeten zetten? Kan! In dit…
Go toTop