Wil jij 9 pro tips van een copywriter om betere verkoopteksten te schrijven? Om binnenkort al van méér klanten, méér vrijheid en méér winst te genieten?
Dan is vandaag je geluksdag!
In dit artikel ontdek je negen golden nuggets (waardevolle stukken informatie) die jouw verkopen een boost geven!
Om alvast te beginnen met: heldere taal verkoopt het best!
Je moet mensen vooral niet te moeilijk laten nadenken om iets bij jou af te nemen.
Tijd is kostbaar en dat geldt evengoed voor de tijd van jouw potentiĂ«le klant. Die scant namelijk de hele dag door een oerwoud aan communicatieboodschappen op basis van slechts Ă©Ă©n achterliggende – bewuste of onbewuste – gedachte: âWhatâs in it for me?â
Dus, liever:
- géén (technisch) vakjargon
- géén overdreven fantasierijke verhalen
- géén passieve zinnen
- géén vaagheid
- gĂ©Ă©n grote woorden (bijv. âmotorisch voertuigâ i.p.v. âautoâ)
- gĂ©Ă©n dikdoenerij met onbegrijpelijke woorden (“pompeus”)
- géén langdradigheid
- en vooral – ik smeek je(!) – gĂ©Ă©n hele lappen tekst zonder witregels ertussen.
Keep It Simple, Stupid. đđ
9 Pro Tips Van een Copywriter Om Betere Verkoopteksten Te Schrijven
Copywriting is misschien wel de meest onderschatte factor van een effectieve website.
En zéker weten de meest onderschatte factor van jouw verkoopstrategie.
We focussen vaak op design om alles er ‘gelikt’ uit te laten zien. Maar het zijn uiteindelijk de woorden die ons overtuigen.
Wil jij dus vaker je potentiĂ«le klant overtuigen? En wil je de kracht van communicatie effectiever inzetten voor jouw bedrijf? Lees dan niet alleen dit artikel, maar bookmark ‘m! Sla ‘m op! Hou het als naslagwerk. Want als je de tips & tricks uit dit artikel op je eigen marketing toepast gaat dit je alleen maar mĂ©Ă©r & mĂ©Ă©r geld opleveren…
Ok. Here we go. 9 pro tips van een copywriter om betere verkoopteksten te schrijven:
#1 Zet de behoefte(n) van de lezer voorop
Wanneer je een verkooptekst schrijft, stel jezelf dan altijd de vragen:
“Is deze tekst een schouderklopje voor mezelf (ego-bevrediging) of een tekst die daadwerkelijk en pijn, problemen en behoeften van mijn ideale klant voorop stelt?”
En:
“Spreek ik die ideale klant ook op directe wijze aan?”
Terwijl jij je dagelijks met de ontwikkeling van jouw merk, product(en) en/of dienst(en) bezig houdt, is jouw potentiële klant daar helemaal NIET mee bezig. Die is namelijk bezig met alledaagse dingen.
Ik zat laatst in de wachtkamer van de huisartsenpost en sloeg daar de Libelle open. Een klein blokje rechts onderin trok mijn aandacht. “Dit waren de meest gelezen artikelen op Libelle.nl: ZĂł bewaar je (aangesneden) fruit het best | ZĂł maak je makkelijk en snel de lekkerste frozen yoghurt bakjes, bars Ă©n spiesjes”.
GĂ©Ă©n wereldreddende artikelen. Maar: antwoorden op hele alledaagse dingen.
Daar zit jouw doelgroep op te wachten!
Een goede copywriter weet zich te verplaatsen in de alledaagse pijn, problemen en vragen van de beoogde doelgroep.
En weet daar effectief op in te schrijven.
Een andere techniek om meer lezergericht te schrijven is door de lezer direct met “Jij” aan te spreken in je teksten.
Copywriters noemen dit de “jij-oriĂ«ntatie” (EN: “you-orientation”).
Blader eens door een magazine. Je zult zien dat 90% van de advertentieteksten het woord “Jij” bevat.
Neem dit vooral over.
#2 Schrijf op een vriendelijke, gemoedelijke manier (zoals je praat)
Schrijf bij voorkeur zoals je praat.
Een lichte, gespreksachtige manier van schrijven is veel makkelijker te begrijpen dan het stijve, formele proza ââvan het zakenleven, de wetenschap en de academische wereld.
Wil je oefenen met op een gespreksachtige manier schrijven?
Het helpt om elke tekst die je schrijft hardop voor te lezen. Je merkt dan vanzelf of een tekst lekker loopt – of niet.
Onthoud: een face-to-face verkoopgesprek is nog altijd het meest effectieve verkoopkanaal.
Maar geprinte advertenties en het internet hebben een groter bereik.
Zou je een verkoper langs jouw hele doelgroep sturen, dan zou daar een flink prijskaartje aan hangen. En dat duurt evenâŠ
Met geschreven tekst in advertenties en op het internet bereik je sneller meer mensen.
Maar je moet er rekening mee houden dat advertenties âslechtsâ een economisch aantrekkelijker alternatief zijn. Advertenties zijn minder persoonlijk dan echte gesprekken. Maak je teksten daarom zo persoonlijk mogelijk – waar dat kan.
Schrijf zoals je praat. Op een vriendelijke, gemoedelijke en behulpzame manier.
#3 Organiseer en presenteer je verkoopargumenten op een logische manier
Hoewel een advertentietekst nog geen persbericht is (bij persberichten moet je vaak rekening houden met een zekere ‘oprolbaarheid’: de belangrijkste informatie bovenaan) is het evengoed belangrijk om in een advertentietekst bovenaan de tekst je belangrijkste verkoopvoorstel te benoemen.
Terry C. Smith, communicatiemanager (Westinghouse, AEG, Electrolux) heeft een regel voor het organiseren van verkoopargumenten in een tekst: “Vertel ze wat je ze gaat vertellen. Vertel het. En vertel ze dan wat je ze verteld hebt.”
Je belangrijkste verkoopargumenten benoem je bovenaan in je tekst. En het liefst al in je headline.
Heb je meerdere verkoopargumenten? Schrijf ze dan van tevoren op en rangschik ze eerst.
De minder grote verkoopargumenten plaats je Ăn de tekst.
Als het copy met veel tekst is kun je elk verkoopargument een eigen heading geven – met daaronder een toelichting op dat verkoopargument.
#4 Gebruik simpele woorden
Eie-eie-eie-eie-eieeee, stop met alle dikdoenerij-e! đ
Door overdreven deftig te doen voelt jouw lezer zich onbelangrijk. En besef: dié lezer is jouw potentiële klant.
PotentiĂ«le klanten wil je juĂst een goed gevoel geven bij jouw merk, product of dienst.. toch?
Maar hoé meer niet-alledaagse woorden je gebruikt in je teksten, hoé meer je daarin alleen maar het tegendeel bereikt.
Ouch! Bij elk nieuw pompeus* woord vliegt het geld letterlijk je zak uit.
*Irritant hĂš, als je de betekenis van een woord niet kent? Dan moet je deze eerst nog eens opzoeken ook, om de hele zin te begrijpen. Dat leidt ontzettend af van de boodschap van de tekst.
Zelfs de meest hoogopgeleide mensen houden van simpele woorden.
Dus: gebruik simpele woorden.
#5 Schrijf kort en bondig – en breek zinnen op waar mogelijk
Schrijf kort en bondig. Dat is namelijk fijner lezen voor jouw publiek.
Lange zinnen zijn voor de lezer een verschrikking. Mensen haken daarop af. En dan ben je de aandacht kwijt. Ăn je potentiĂ«le klant.
Schrijf dus zo kort en bondig mogelijk.
Hoe je dat doet?
- Door van lange zinnen korte(re) zinnen te maken. Gebruik vaker een punt.
- Maak zinnen actief in plaats van passief. Actieve zinnen zijn altijd bondiger. Als je actief schrijft, benoem je heel concreet wie of wat de hoofdrol speelt (het onderwerp). En wat diegene of datgene doet (de persoonsvorm). Bijna elke zin kun je actief en passief opschrijven. Bijvoorbeeld: âJantje opent de deurâ (actief) âDe deur wordt geopend door âŠâ.
- Vermijd het werkwoord âwordenâ in actieve zinnen. – Vermijd afkortingen – en al hĂ©lemaal weinig gebruikte afkortingen. Dit zijn leesvertragers.
- Haal weinig zeggende woorden uit je tekst, zoals: af en toe, betrekkelijk, diverse, doorgaans, echter, meestal, min of meer, soms, vaak, veelal, waarschijnlijk. Tenzij ze Ă©cht nodig zijn.
- Vermijd dubbele ontkenningen. Vermijd ook negatief geformuleerde zinnen. Positief geschreven teksten lezen prettiger en makkelijker.
- Wees concreet en duidelijk. Het doel van je tekst moet in de headline en in de eerste alinea al duidelijk zijn.
Aanvullende opmerking: je wilt dat jouw lezer in Ă©Ă©n flow doorleest.
Zodra jouw lezer moet stoppen om twee keer na te denken wat er in je tekst staat, ben je hem of haar kwijt.
En: je potentiële klant dus ook. Die is dan gevlogen.
Sale gemist. Target niet gehaald. En doe je dit té vaak? Oeps, stilstaande inkomstenstroom.
Terwijl je dit kĂșnt voorkomen.
Kort en bondig schrijven is misschien de grootste schrijfuitdaging die er is. Maar wanneer je dit elke dag oefent, ben je er in een maand vergevorderd in. En binnen twee maanden ben je een pro.
Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag! đ
Levert je meer klanten op.
En dus ook meer geld – en (financiĂ«le) vrijheid!
#6 Weg met (technisch) jargon
Tenzij je een doelgroep van experts in hetzelfde vakgebied als jij aanspreekt: blijf weg van (technisch) jargon.
#7 Schrijf beknopt
Beknopt schrijven slaat in dit geval NIET op het aantal zinnen in je tekst. Voor een lange salespagina gebruik je nu eenmaal meer woorden dan voor een korte advertentietekst.
Beknopt schrijven gaat er over dat je alle overbodige woorden uit jouw zinnen schrapt.
Schrappen is een vast onderdeel van het schrijfproces.
#8 Maak slim gebruik van stijlvormen in je tekst
Zie je af een toe een onderstreepte zin in mijn tekst?
Of een dikgedrukte zin?
Nee, geen foutje. Dat is bewust gedaan.
Soms wil ik daar dan nét even de nadruk op leggen. En daar gebruik ik stijlvormen voor.
Italic (NL: cursief). Bold (NL: dikgedrukt). Underline (NL: onderstreept). Headings en witregels.
Die opties bestaan met een reden. Dus lekker gebruiken! Schroom niet.
Iedereen heeft daar zijn eigen stijl in.
Ik gebruik de stijlvorm italic voor Engelse woorden, zinnen en quotes.
En bold voor wanneer ik een tekst wat extra aandacht wil geven.
Een underline gebruik ik voor woorden en zinnen die voor de lezer Ă©cht belangrijk zijn om te begrijpen.
Die stijlvormen helpen mijn lezer om sneller mijn tekst te scannen.
Creëer hier dus ook vooral je eigen manier in. Zolang je er maar zo consistent mogelijk mee omgaat.
#9 Schrijven, schrijven, schrijven!
Zoals Stephen King ooit schreef: “On writing – a matter of excercise. If you work out with weights for fifteen minutes a day over the course of ten years, you’re gonna get muscles. If you write for an hour and a half a day, you’re gonna turn into a good writer.”
Om een goede tekstschrijver / copywriter te worden, moet je oefenen.
Blijven oefenen.
En je zult zien dat jouw schrijven elke keer een beetje beter wordt.
Geen zin of geen tijd om te blijven oefenen?
Huur voor snelle resultaten NLP copywriter in.Â